منو

چوب، لمسی از طبیعت

cropped-Medhat-Nowruz-Png-2-removebg-preview-2.png

Wood, Touch of nature

EN

چوب، لمسی از طبیعت

قالب بندی ستون

قالب بندی ستون و نحوه قالب بندی ستون بتنی

یکی از مهمترین مراحل در ساخت سازه‌های بتنی و قبل از بتن ریزی، قالب بندی ستون است. قالب بندی ستون در بخش‌های مختلف یک ساختمان و با استفاده از مصالح متفاوتی اجرا می‌شود.

قالب بندی ستون برای افزایش مقاومت بتن استفاده شده در ساخت سازه‌ها کاربرد دارد و کاری کاملاً حرفه‌ای است که باید توسط متخصصان این حوزه انجام شود. از این رو در این مطلب از مدحت وود قصد داریم برخی نکات مهم در خصوص قالب بندی ستون آن هم از نوع چوبی را برای شما بیان کنیم؛ پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

نکات مهم در قالب بندی ستون بتنی

قالب بندی ستون با چوب

برای ساخت سازه ای با استحکام بالا، مراحل مختلفی با استفاده از تخته آرماتوربندی و قالب بندی بخش های مختلف، صورت می گیرد. یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت سازه‌ها، قالب بندی ستون است که اجرای آن مستلزم رعایت اصول و نکات مهم در این حیطه است. لازم به ذکر است عدم رعایت هر یک از نکات مهم در قالب بندی چوبی ستون در حین اجرا، ممکن است منجر به وقوع اتفاقات جبران ناپذیری شود.

  • قالب‌هایی که قرار است برای قالب بندی چوبی ستون مورد استفاده قرار بگیرند، باید دارای سطح صاف و یک دست باشند.
  • جهت ثبات پایۀ قالب چوبی، باید از پاشنه بتنی یا رامکا استفاده شود.
  • توجه کنید این نوع قالب بندی بیشتر برای پروژه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • قالب بندی چوبی ستون، طول عمر کمتری نسبت به قالب‌های فلزی دارند. با این حال اگر از انواع چوب مناسب برای آن استفاده شود و از تخته چند لایی ضد آب مناسب بهره برده شود، این طول عمر بسیار بیشتر خواهد بود.
  • در بعضی شرایط برای جلوگیری از جذب رطوب توسط چوب، باید از برخی ورقه‌های نایلونی به عنوان عایق استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: قالب بندی چیست؟ انواع قالب بندی

فواید قالب بندی ستون با چوب

فواید بسیار زیاد استفاده از قالب بندی چوبی ستون، سبب شده استفاده از این قالب امروزه بسیار گسترش پیدا کند، در ادامه فواید قالب بندی چوبی ستون بتنی را بیان خواهیم کرد.

  • ویژگی‌های عالی قالب بندی چوبی ستون، سبب شده بیشتر در ساختمان و سازه‌های کوچکتر به کار گرفته شود. قالب بندی چوبی ستون بسیار راحت‌تر از سایر قالب بندی‌های فلزی نصب می‌شود.
  • اگر برای ساخت و ساز بودجه محدودی دارید، هزینۀ قالب بندی چوبی ستون، یک گزینۀ عالی برای شما است.
  • در صورتی که بخواهید قالب بندی بتنی یا فلزی را برای ساخت و ساز به کار بگیرید، با مشکل بزرگی به نام جابجایی و حمل و نقل مواجه خواهید شد. قالب بندی‌های فلزی و بتنی، حجم و وزن بسیار زیادی دارند و زمان و افراد زیادی برای اجرایی شدن می‌طلبند.

بنابراین بخشی از فرآیند ساخت و ساز و عملیات ساختمانی درگیر این مسئله خواهد شد؛ اما خوشبختانه قالب بندی ستون چوبی به دلیل داشتن وزن پایین و حجم مناسب، این مشکل را ایجاد نخواهند کرد.

  • به طور کلی اگر بخواهیم یک بررسی جامع از قالب بندی چوبی ستون داشته باشیم، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که این روش قالب بندی برای پروژه‌هایی مناسب است که در عین کوچک بودن با سرعت بالایی انجام می‌شوند.

قالب بندی چوبی ستون، تاکنون بارها برای تحمل وزن و نیروی وارده، مورد بررسی قرار گرفته و تست شده است. نتایج این تست‌ها نشان می‌دهد که این روش قالب ‌بندی می‌تواند وزن بار بسیار بالایی را تحمل کند.

اثر قالب بندی چوبی ستون بر سازه

یکی از تأثیرات عالی قالب بندی چوبی بتن و سازه این است که با وجود این که در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به قالب‌های دیگر در ساخت و ساز و ساختمان سازی اجرایی می‌شود، اما می‌تواند در این مدت کوتاه، پایداری به اندازۀ قالب بندی فلزی داشته باشد.

قالب بندی چوبی بتن

به طور کل، چوب در صورت سالم بودن، استحکامی مانند قالب بندی فلزی خواهد داشت. با توجه به اینکه ساخت و ساز یک ریسک است و ممکن است در اثر بی کیفیت بودن هر یک از بخش‌های اسکلت سازه، به مرور زمان ساختمان دچار ریزش شود، مهندسین و کارشناسان معماری همواره سعی می‌کنند از چوب‌هایی استفاده کنند که هیچ گونه درز و شکافی حاوی رطوبت در آن وجود نداشته باشد.

همچنین سطح چوب ها را به طور کامل پوشش می‌دهند تا از ورود رطوبت به آن جلوگیری شود. برخی افراد نگران این موضوع هستند که ممکن است قالب بندی چوبی ستون به علت هزینۀ پایین‌تری که دارد، پایداری کمتری داشته و برای ساخت سازه‌های مختلف مناسب نباشد. یک بررسی جهانی و کوتاه به ما نشان می‌دهد چگونه قالب بندی چوبی ستون توانسته است برای بسیاری از ساخت و سازها مفید و مناسب باشد. در نتیجه با استفاده از یک تخته سه لایی، انواع پلای وود، تخته هفت لایه و ام دی اف با کیفیت که به خوبی عایق بندی شده است، می توان قالب بندی ستون را به خوبی انجام داد.

تاثیر آب و هوا بر کیفیت قالب بندی ستون

قطعاً آب و هوای منطقه‌ای که سازه در آن ساخته می‌شود، اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از موضوعاتی که باید مورد بررسی قرار بگیرد، تأثیر آب و هوا بر ساختار انواع چوب است. به احتمال زیاد مهندسین و کارشناسان، از چوب اطراف همان منطقه برای قالب بندی استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر چوب مورد نظر از درخت بلوط باشد، حتماً باید کیفیت درختان بلوط منطقه بررسی شود. همچنین میزان رطوبت در چوب، استحکام و پایداری و همچنین عدم وجود خوردگی و حشرات ریز درون ساختار چوب حتماً باید بررسی شود.

به همین دلیل چوبی که در نهایت برای قالب بندی به دست معماران و مهندسین می‌رسد، نه تنها سطح صاف و یکدستی دارد، بلکه کاملاً سالم بوده و آماده برای استفاده است؛ اما در هر صورت نمی‌‌توان بلافاصله پس از قطع درختان از چوب استفاده کرد.

قالب بندی ستون چوبی یا بتنی؟

یکی از سؤالاتی که ممکن است برای اکثر افرادی که قصد انجام ساخت و ساز دارند مطرح شود، این است که قالب بندی چوبی ستون مناسب‌تر است یا قالب بندی ستون بتنی؟

البته با توجه به نوع ساختمان و تعداد طبقات، زیربنا و مساحت کلی ساختمان باید به این سؤال پاسخ داده شود. بنابراین پاسخ حقیقی تنها توسط مهندسین و طراحان ساختمان بیان خواهد شد؛ اما در هر صورت در یک مقایسۀ کوتاه می‌توان متوجه شد که هر کدام از قالب بندی‌های ستون چوبی یا بتنی دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند و آنچه که اهمیت دارد، نوع ساختمان است.

به عنوان مثال اسکلت و قالب بندی بتنی برای مدت طولانی‌تری نسبت به قالب بندی چوبی ماندگاری خواهد داشت. همچنین قالب بندی بتنی بسیار سنگین است و قیمت بالاتری نسبت به قالب بندی چوبی دارد. همین موضوع ایجاب می‌کند تنها برای ساختمان‌های وسیع و پروژه‌های بزرگتر از قالب بندی بتنی استفاده شود. یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام استفاده از قالب بندی بتنی ایجاد شود، نحوۀ نصب سخت این قالب است.

نحوه اجرای قالب بندی ستون چوبی

با وجود اینکه قالب بندی ستون چوبی بسیار راحت‌تر از قالب بندی بتنی است، اما باز هم باید هنگام استفاده از قالب بندی چوبی ستون برخی موارد رعایت شود. به همین دلیل در ادامه نحوه اجرای قالب بندی چوبی ستون را بیان می‌کنیم.

  • تمیز کردن و پوشش دادن سطح قالب با روغن

نحوه قالب بندی چوبی بتن

یکی از مسائل مهم قبل از استفاده از قالب بندی ستون چوبی، تمیز کردن آن و پوشش دادن سطح قالب با استفاده از روغن است. علت استفاده از روغن برای پوشش دادن سطح قالب بندی این است که معمولاً هنگام ساخت تخته قالب بندی، مقدار بسیار زیادی آب استفاده می‌شود.

طی فرآیند‌های مختلف ساخت قالب بندی ستون چوبی، امکان برخورد آب با سطح قالب وجود دارد. در صورتی که برخورد آب با قالب برای مدت طولانی انجام شود، این امکان وجود دارد که چوب به اصطلاح تخریب شده و بتنی که درون آن ریخته می‌شود، به مرور زمان فاسد شود.

برای اینکه از وقوع این اتفاق جلوگیری شود، به طور کامل اطراف چوب را روغن کاری می‌کنند. جنس روغنی که برای پوشش دادن قالب چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار اهمیت دارد. این روغن یک مادۀ مخصوص است که در صنعت تولید شده و می‌تواند تمامی درزها و شکاف‌ها را پوشش داده و از برخورد آب با مواد داخل چوب جلوگیری کند.

یکی دیگر از مزایای پوشش دادن قالب بندی ستون چوبی با استفاده از روغن این است که می‌توان به راحتی بتن را از درون قالب در آورد، بدون اینکه به بخش‌های مختلف قالب متصل شود.

  • کوبیدن میخ روی قالب

این یک روش مناسب برای بررسی ساختار و استحکام چوبی است که برای قالب بندی ستون مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انجام این کار هنگامی که به طور کامل سطح قالب بندی با روغن پوشش داده شد و قبل از ریختن بتن در قالب، تعداد زیادی میخ روی سطح چوب کوبیده می‌شود. این میخ‌ها می‌توانند باعث استحکام و مقاومت چوب شوند و ساختار و کیفیت آن را مشخص ‌کنند.

  • بستن قالب و تراز کردن آن

در مرحله نهایی قالب با استفاده از تجهیرات مربوطه همچون میخ و سنجاق نگه داشته می شود و در نهایت قالب ستون، تراز می شود. برای تراز کردن قالب، یک شمع چوبی به آن وصل می شود و قالب را فشار می دهند تا کاملا تراز شود.

ویژگی های چوب مورد استفاده در قالب بندی ستون های بتنی

  • چوب مورد استفاده در قالب بندی ستون چوبی باید سالم، صاف و صمغ دار باشد.
  • برای پایه های قالب بندی ستون، باید چوب صاف و بدون ترک استفاده شود.
  • چوب مورد استفاده در قالب بندی ستون چوبی باید به قدری مقاوم باشد که نیروهای ناشی از لرزش بتن را بدون کوچکترین آسیبی به بتن، از آن جدا کند.

قیمت قالب بندی چوبی ستون

قالب بندی ستون چوبی بر اساس نحوه تولید، قیمت های متفاوتی خواهد داشت. جنس چوب های به کار رفته در قالب ستون چوبی و هزینه‌های جانبی تولید آن، قیمت قالب بندی ستون چوبی را معین خواهد کرد. هر چه چوب مورد استفاده در قالب بندی ستون چوبی مرغوب‌تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. جهت اطلاع از قیمت‌های به روز قالب بندی ستون چوبی به دیگر بخش های سایت مراجعه کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید.

انواع قالب ‌بندی چوبی

قالب بندی چوبی به چندین دستۀ متفاوت تقسیم می شود که در ادامۀ این مطلب از مدحت وود هر یک را بیان کرده و به تعریف آنها می‌پردازیم.

  • قالب‌ بندی چوبی خام

در قالب بندی چوبی خام از الوارهای چوب ساده برای قالب بندی ستون چوبی استفاده می‌شود. این نوع قالب بندی ستون به دلیل اینکه رنده نشده‌اند، پس از سخت شدن سازه بتنی، سطح صافی نیز نخواهند داشت.

  • قالب‌ بندی چوبی رنده شده

 در قالب بندی چوبی رنده شده، الوارهای چوب ساده رنده شده و پس از اینکه سازه بتنی سفت شود، سطح صافی خواهد داشت.

  • قالب‌ بندی چوبی ممتاز

 در این قالب‌ چوبی، علاوه بر رنده کردن الوار، درزهای آن نیز توسط بتونه و سمباده پوشانده می‎شود. این نوع از قالب‌ بندی های چوبی، معماری خیلی ظریف و زیبایی دارند.

قالب بندی ستون بتنی با استفاده از چوب

در این مقاله به طور کامل درباره قالب بندی چوبی ستون صحبت شد. از قالب بندی چوبی به طور کلی برای سقف و ستون استفاده می‌شود. این قالب بندی هزینه کمتری نسبت به قالب بندی بتنی یا فلزی دارد و برای افرادی که قصد دارند پروژه‌ای با هزینۀ کمتر و با مساحت پایین‌تر به پایان برسانند، کاملاً مناسب است. در عین حال که می‌توان با بودجه کمتری قالب ‌بندی چوبی را تهیه کرد، توجه به نوع چوب نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

به عنوان مثال یکی از چوب‌های پرکاربرد در ایران که برای قالب بندی ستون مورد استفاده قرار می‌گیرد، چوب روس است که دارای قیمت فوق‌العاده مناسبی بوده و کیفیت بسیار بالایی نیز برای ساخت و سازهای مختلف دارد. چوب روس با آب و هوای کشور ایران نیز سازگاری بسیار بالایی دارد.

شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به دیگر مطالب مدحت وود و مطالعۀ آنها، اطلاعات بیشتری در خصوص قالب بندی و موارد مربوطه، کسب کنید. گروه بازرگانی مدحت وود با واردات انواع پلای وود، تمام محصولات و خدمات خود را با مناسب ترین قیمت در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد.

یکی از برترین ویژگی‌های گروه مدحت وود، تحویل بسیار سریع انواع محصولات خود به مشتریان با ابعاد مد نظر آنان است.گروه بازرگانی مدحت وود به عنوان نمایندگی معتبر و فعال برندهای جهانی در حیطه پلای وود و پلی وود انواع محصولات را با بالاترین کیفیت ممکن در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *