منو

چوب، لمسی از طبیعت

cropped-Medhat-Nowruz-Png-2-removebg-preview-2.png

Wood, Touch of nature

EN

چوب، لمسی از طبیعت

تخته سه لایی

تخته سه لایی چیست و چه کاربردی دارد؟

تخته سه لایی، از تخته های چوبی محبوب در بین افراد فعال در زمینه های ساختمان، مبلمان و کابینت است که ویژگی های بسیار منحصر بفردی دارد. به همین دلیل لازم دانستیم تا شما را با تمام آن چیزی که باید در مورد تخته سه لایی اعم از نحوه ساخت، ویژگی ها، کاربردها، ابعاد و ضخامت آن آشنا نماییم.


تخته سه لایی چیست

تخته سه لایی که یکی از انواع تخته چندلایی یا پلای وود است، اولین نوع تولید شده تخته چندلایی به حساب می آید. تخته سه لایی یا تخته سه لا از بر روی هم قرار گرفتن سه ورق چوبی و چسباندن آنها بر روی یکدیگر تشکیل میشود. این تخته چوبی معمولا از چوب درختان سختی همچون توس، بلوط، ماهون، سرو، افرا و کاج ساخته میشود تا استحکام بالایی داشته باشد.


نحوه ساختن تخته سه لا

اولین گام برای ساختن یک تخته سه لا، انتخاب چوب مناسب برای این کار است. همانطور که به آن اشاره شد، برای تولید تخته سه لا، لاجرم باید از چوب درختان سخت مانند سرو، توس، ماهون و … استفاده گردد. پس از انتخاب چوب مناسب و بریدن آن، نوبت به قرار گرفتن این چوب های بریده شده در مخزن های مخصوص بخار میرسد. این کار به جهت نرم شدن و آماده شدن تنه های چوب برای برش آسانتر صورت میگیرد.

پس از آن این تنه های نرم شده را با یک دستگاه برش به صورت طولی برش میدهند تا به صورت ورقه های چوبی درآید. برخی از این ورقه های چوبی میتواند عیب های کوچکی داشته باشند که با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نباشند. به همین دلیل این ورقه های چوبی را از یک اسکنر عبور میدهند تا اگر ایرادی وجود داشته باشد، مشخص گردد.

پس از آماده شدن ورقه ها، آنها را با چسب های مخصوصی به هم متصل میکنند تا به فرآیند پرس کردن برسیم. در این قسمت ورقه های آغشته به چسب وارد دستگاه پرس میشود و به ابعاد موردنظر میرسند. تا به اینجای کار، فرآیند تولید تخته سه لایی به پایان رسیده است اما برخی از تولید کنندگان برای زیبایی بیشتر محصول، از روکش برای تخته سه لا استفاده میکنند.


ویژگی های تخته سه لایی

تخته سه لایی

استحکام و دوام بالا

یکی از مهمترین ویژگی های تخته سه لایی که سبب انتخاب بسیاری از افراد به جهت استفاده در پروژه های خود شده است، استحکام و دوام بالای این تخته چوبی است. این استحکام بالا از نوع قرارگیری ورقه های چوبی بر روی یکدیگر نشأت میگیرد و به همین دلیل است که کاربردهای بسیار بیشتری نسبت به ام دی اف و نئوپان دارد.

استحکام بالا سبب شده است تا نوعی تخته سه لایی با نام تخته سه لایی قالب بندی به طور اختصاصی برای استفاده در پروژه های ساختمانی تولید گردد. برای قالب بندی ساختمان استحکام حرف اول را میزند و به همین دلیل استفاده از تخته سه لایی برای این کار میتواند انتخاب هوشمندانه ای باشد.

سبک

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تخته سه لایی با وجود استحکام بسیار بالا، وزن کمتری نسبت به دیگر تخته های چوبی دارد. این ویژگی نیز یکی دیگر از دلایل استقبال بیشتر از این تخته چوبی شده است. وزن سبک تخته سه لایی سبب شده است تا در صنعت مبلمان نیز کاربردهای بسیاری داشته باشد.

مقاوم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی

معمولا امروزه تخته سه لایی ها را مقاوم در برابر آب، رطوبت و تغییرات دمایی تولید میکنند. این کار به شما کمک میکند تا بتوانید از تخته سه لایی در مکان های مختلف با شرایط آب و هوایی متفاوت استفاده نمایید.

مقرون به صرفه

یکی دیگر از ویژگی های مهم تخته سه لایی، مقرون به صرفه بودن آن است. تخته سه لایی به دلیل آنکه از قابلیت تولید در ابعاد بزرگ برخوردار است، قادر است فضای بیشتری را پوشش دهد و به همین دلیل دورریز کمتری نیز در پی خواهد داشت. این موضوع سبب شده است که از لحاظ اقتصادی نیز گزینه مطلوبی به شمار رود.

مقاوم در برابر ترک خوردگی

ویژگی بینظیر تخته سه لایی که در دیگر تخته های چوبی یافت نمیشود، عدم ترک خوردگی و پیچ خوردگی آن پس از پیچ یا میخ کردن است. معمولا تخته های چوبی با استفاده از میخ یا پیچ برای اتصال به وسایل دیگر، دچار ترک خوردگی های کوچکی میشوند که پس از مدت زمانی میتواند به کاهش استحکام تخته چوب و آسیب رسیدن به آن منجر شود. نکته خوشحال کننده این است که این نقیصه در تخته چندلایی مشاهده نمیشود و پیچ و میخ را بدون ایجاد ترک خوردگی در خود نگه میدارد.


کاربرد های تخته سه لایی

کاربردهای تخته سه لایی

در بخش قبل با برجسته ترین ویژگی های تخته سه لایی آشنا شدید. همین ویژگی های مهم سبب شده است تا بسیاری از صنایع و مشاغل به استفاده از تخته سه لایی روی آورند و در پروژه های خود از آن استفاده نمایند. از مهمترین کاربردهای تخته سه لایی میتوان به استفاده در پوشش دیوار و کفپوش، استفاده در ساخت وسایل تزئینی، استفاده در نما و سقف ساختمان، استفاده در صنعت مبلمان و کابینت، استفاده در ساخت جعبه های بسته بندی، استفاده در قالب بندی ساختمان و استفاده در صنایع نظامی مانند صنایع هوایی و دریایی اشاره نمود.


ابعاد و ضخامت تخته سه لایی

ابعاد تخته سه لایی یک استاندارد جهانی دارد که آن 4*8 فوت است اما ابعاد تولید شده توسط کارخانه ها متفاوت است. یکی از ویژگی های مهم تخته سه لایی، تولید در ابعاد مختلف و حتی بزرگ است. معمولا تخته سه لایی های موجود در بازارهای ایران با ابعاد 122*244، 152*152 و 105*120 میباشد. ضخامت تخته سه لایی نیز معمولا از 3 میلیمتر شروع میشود و تا حتی با ضخامت 30 میلیمتر و بیشتر نیز میتوان آن را تولید نمود.


قیمت تخته سه لا

قیمت تخته سه لا مانند قیمت هر محصول دیگری، وابسته به عوامل مختلفی است و هر یک از این عوامل، میتواند در افزایش یا کاهش قیمت آن اثر گذار باشد. تعیین قیمت تخته سه لا به عواملی همچون شرکت تولید کننده تخته سه لا، چوب مورد استفاده شده در تولید آن، چسب به کار رفته در اتصال ورقه ها به یکدیگر، روکش دار بودن یا نبودن تخته سه لا، ضد آب بودن یا نبودن آن و … بستگی دارد. با این حال شما می توانید بهترین برند پلای وود را با قیمتی مناسب از مدحت وود تهیه کنید.


سوالات متداول

تخته سه لایی چیست؟

تخته سه لایی را میتوان نوعی فرآورده چوبی نامید که از به هم چسبیدن تعدادی ورق چوبی به صورت لایه لایه تشکیل میشود. این ورق های چوبی به وسیله چسب های مخصوص و اعمال فشار به یکدیگر متصل میشوند.

تخته سه لایی چه ویژگی های مهمی دارد؟

تخته سه لایی به دلیل ویژگی های منحصربفرد خود توانسته است بازارها را از آن خود نماید. از مهمترین ویژگی های تخته سه لایی میتوان به استحکام و دوام بالا، وزن سبک، عایق بودن نسبت به آب و رطوبت، تولید در ابعاد بزرگ و کاربردهای گسترده و متنوع اشاره نمود.

تخته سه لایی در چه صنایعی کاربرد دارد؟

کاربردهای تخته سه لایی بسیار گسترده است اما استفاده از تخته سه لایی در صنایعی همچون مبلمان سازی، کابینت سازی، ساخت درب های چوبی، تخته قالب بندی، دکوراسیون داخلی و صنایع نظامی و تخته آرماتوربندی برای ساختمان از جمله کاربردهای تخته سه لایی به شمار میرود.


تخته سه لا از کجا بخرم؟

تخته سه لایی

یکی از پرسش های پرتکرار افرادی که قصد خرید تخته سه لایی دارند، این است که تخته سه لا از کجا بخرم؟ بسیاری از افراد هم با مراجعه به مرکز چوبی همچون سایت خاوران و یا مرکز چوب چهاردانگه، با صرف زمان و انرژی بسیار، تخته سه لایی را خریداری می کنند. با این حال راه ساده تری وجود دارد. برای آشنایی با این راه، بهتر است کمی با گروه بازرگانی مدحت وود آشنا شویم. مدحت وود یکی از بزرگترین وارد کننده های پلای وود و تخته سه لایی از کشورهای روسیه، ترکیه، چین و مالزی است. مدحت وود واردات خود را از برند سوزا (sveza) که یک برند روسی مشهور در حوزه تولید تخته سه لایی در دنیا است، انجام میدهد و تنها وارد کننده مستقیم و بدون واسطه از این برند به حساب می آید.

واردات دیگر تخته سه لایی مدحت وود، از کشور ترکیه و از برند adim صورت میگیرد که این برند نیز در منطقه خاورمیانه، در تولید تخته سه لایی با کیفیت، پرآوازه است. این برند، محصول خود را با نام تجاری تورو Toro، به صورت انحصاری در اختیار مدحت وود قرار داده است و مدحت وود نیز تنها وارد کننده این محصول در ایران به شمار میرود.

همچنین مدحت وود فعالیت خود را تنها محدود به واردات تخته سه لایی نکرده است و با وارد کردن مواد اولیه با کیفیت از کشور روسیه، تخته سه لایی خود را با نام مدحت وود تولید نموده است که به جرأت میتوان گفت یکی از بهترین تخته سه لایی های تولید شده در داخل کشور میباشد. پلای وود تولیدی مدحت وود به دلیل کیفیت بالای خود، علاوه بر مشتریان داخلی، مشتریان خارجی بسیاری نیز دارد و این محصول به کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، عراق، افغانستان، تاجیکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر میشود.

مدحت وود با توجه به دایره وسیع محصولات خود اعم از تخته سه لایی های وارداتی و داخلی و همچنین انواع تیرهای چوبی ساختمانی مانند تیر چوبی H20 میتواند بهترین گزینه برای خرید تخته سه لایی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات مدحت وود و آگاهی از قیمت آنان، میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *