منو

چوب، لمسی از طبیعت

cropped-Medhat-Nowruz-Png-2-removebg-preview-2.png

Wood, Touch of nature

EN

چوب، لمسی از طبیعت

خرید تخته هفت لایه

تخته هفت لایه

یکی از مهمترین انواع تخته چندلایی، میتوان به تخته هفت لایه یا تخته هفت لایی اشاره نمود. تخته هفت لایی همانند دیگر انواع تخته چندلایی ویژگی ها و کاربردهای فراوانی دارد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با نکات مهم در مورد تخته هفت لایه مانند نحوه تولید، ویژگی ها، کاربردها و قیمت آن آشنا نماییم. پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید.

تخته هفت لایه چیست؟

شاید برای بسیاری از افراد سوال باشد که تخته هفت لایه چیست یا چه تفاوتی با دیگر انواع تخته چندلایی دارد؟ همانطور که از نام این نوع تخته چندلایی مشخص است، تخته هفت لایه یا تخته هفت لایی نوعی از تخته چندلایی است که از بر روی هم قرار گرفتن هم ورقه چوبی به عنوان هفت لایه تشکیل شده است.

تخته سه لایی که یکی از انواع تخته چندلایی یا پلای وود است، اولین نوع تولید شده تخته چندلایی به حساب می آید. تخته سه لایی یا تخته سه لا از بر روی هم قرار گرفتن سه ورق چوبی و چسباندن آنها بر روی یکدیگر تشکیل میشود. این تخته چوبی معمولا از انواع چوب درختان سخت همچون توس، بلوط، ماهون، سرو، افرا و کاج ساخته میشود تا استحکام بالایی داشته باشد.

مطالب مرتبط: پلای وود چیست؟

نحوه تولید هفت لایه

نحوه تولید تخته هفت لایه

همانطور که توضیح داده شد، تخته هفت لایه یا تخته هفت لایی، نوعی از تخته چندلایی است؛ لذا تعجبی ندارد که روش تولید آن با تولید تخته چندلایی به یک شکل باشد. برای تولید تخته هفت لایه در ابتدا نیاز به چوب مناسب است. برای تولید تخته هفت لایه معمولا از چوب درختانی مانند سرو، توس، ماهون و … استفاده میشود تا تخته هفت لایه استحکام لازم را داشته باشد. پس از انتخاب چوب مناسب و بریدن آن، چوب های بریده شده برای نرم شدن در مخزن بخار قرار میگیرند.

پس از انجام فرآیند نرم سازی تنه های چوب، نوبت به برش این تنه ها و به صورت ورقه درآمدن آنها میرسد. این تنه های چوبی بر روی یک دستگاه برش قرار میگیرند و به صورت طولی بریده میشوند. پس از این کار ورقه های چوبی به جهت عدم برخورداری از ایرادات ریز و غیر قابل تشخیص، از یک اسکنر عبور داده میشوند.

در مراحل پایانی تولید تخته هفت لایه، هفت ورقه چوبی به صورت لایه ای بر روی هم قرار میگیرند و با چسب مخصوص به یکدیگر متصل میشوند. برای قویتر شدن این اتصال، ورقه های متصل شده زیر دستگاه پرس میروند و تحت فشار قرار میگیرند تا به ابعاد موردنظر برسند. اگر بخواهیم این تخته هفت لایه ها، زیبایی های ظاهری بیشتری داشته باشند، میتوانیم بخش های بیرونی آن را روکش نماییم.

ویژگی های تخته هفت لایه

استحکام و دوام بالا

اگر از افرادی که در زمینه چوب تخصص دارند در مورد مهمترین ویژگی تخته هفت لایه بپرسید، احتمال فراوان پاسخ استحکام و دوام بالا است. نحوه قرار گیری ورقه های تخته هفت لایه بر روی یکدیگر باعث شده است تا این تخته چوب از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشد. یکی از مهمترین دلایل کاربردهای بیشتر تخته هفت لایه نسبت به ام دی اف و نئوپان، استحکام بالای تخته همین تخته چوب است. علاوه بر استحکام و مقاومت بالا این نوع تخته در رنگ های  متفاوتی ساخته می شوند.

وزن کم و سبک

تخته هفت لایه علاوه بر استحکام و دوام بالا، یک مزیت ویژه دیگر نسبت به ام دی اف و نئوپان دارد و آن وزن سبکتر تخته هفت لایه است. این دو ویژگی مهم تخته هفت لایه سبب کاربردهای بیشتر این تخته چوب شده است.

مقاوم در برابر آب

مقاومت در برابر آب و رطوبت، ویژگی مهم دیگر تخته هفت لایی است که قبلا در برخی از انواع تخته هفت لایی این ویژگی را مشاهده میکردیم اما امروزه به طور معمول مقاومت در برابر آب در غالب تخته چندلایی ها وجود دارد. این ویژگی به شما کمک میکند تا بتوانید از تخته هفت لایی در مکان های مختلف و با شرایط آب و هوایی متفاوت استفاده نمایید.

مطالب مرتبط: 15 نوع پلای وود

کاربرد های تخته هفت لایه

کاربردهای تخته هفت لایه

معمولا مهمترین کاربردهای تخته هفت لایی در ایران، استفاده در تخته قالب بندی ساختمان است اما این کاربرد، تنها کاربرد تخته هفت لایی در صنعت نیست. از مهمترین کاربردهای تخته هفت لایی میتوان به استفاده در پوشش دیوار و کفپوش، استفاده در ساخت وسایل تزئینی، استفاده در نما و سقف ساختمان، استفاده در صنعت مبلمان و کابینت، استفاده در ساخت جعبه های بسته بندی و استفاده در صنایع نظامی مانند صنایع هوایی و دریایی اشاره نمود.

ابعاد و ضخامت تخته هفت لایه

ابعاد و ضخامت تخته هفت لایه دارای استاندارد جهانی 4*8 فوت است اما ابعاد تولید شده توسط برخی از تولید کنندگان متفاوت است. یکی از ویژگی های مهم تخته هفت لایی، تولید آن در ابعاد مختلف و حتی سفارشی است. معمولا تخته چندلایی ها اعم از تخته هفت لایی های موجود در بازارهای ایران با ابعاد 122*244، 152*152 و 105*120 هستند. ضخامت تخته چندلایی ها از 3 میلیمتر آغاز میشود اما این قضیه در تخته هفت لایی ها متفاوت است و ضخامت در آنها معمولا بیش از 9 میلیمتر است.

قیمت تخته هفت لایه

برای قیمت تخته هفت لایه نمیتوان یک مقدار مشخص درنظر گرفت؛ زیرا در تعیین قیمت تخته هفت لایه عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند که هر کدام میتوانند سبب افزایش یا کاهش قیمت شوند. در تعیین قیمت تخته هفت لایه عواملی همچون داخلی یا خارجی بودن، مواد اولیه به کار رفته، روکش دار بودن یا نبودن، تخته چند لایی ضد آب و چسب به کار رفته، نقش اساسی ایفا میکنند.

مطالب مرتبط: قیمت تخته چند لایه  

خرید بهترین تخته هفت لایی های موجود در ایران

خرید و قیمت تخته هفت لایه

همانطور که مستحضر هستید، از بهترین انواع تخته هفت لایی ها در دنیا، متعلق به کشور روسیه و ساخت برند سوزا sveza است. برند سوزا، برندی نام آشنا در جهان است و محصولات آن به جز ایران، در بسیاری از کشورهای دنیا به فروش میرسد. گروه بازرگانی مدحت وود، در حال حاضر بزرگترین وارد کننده پلای وود و تخته هفت لایی در ایران است و تنها وارد کننده رسمی تخته هفت لایی از برند سوزا در ایران محسوب میشود که با ارتباطات خود توانسته است محصولات این برند را با قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار دهد. 

در بازارهای داخلی محصولاتی با برند سوزا به فروش میرسند اما این محصولات به هیچ عنوان متعلق به برند سوزا نبوده و تنها مرجع خرید محصولات سوزا در ایران، گروه بازرگانی مدحت وود است و افراد برای دسترسی داشتن به محصولات اورجینال برند سوزا، تنها باید به مدحت وود مراجعه نمایند.

گروه بازرگانی مدحت وود علاوه بر واردات از کشور روسیه، محصولات با کیفیت دیگری را از برند adim ترکیه خریداری کرده و به کشور وارد نموده است. این محصولات با نام تجاری Toro به فروش میرسد و از مواد اولیه مرغوب روسی تولید شده است. برند ترکیه ای در یک قرارداد، فروش محصولات خود را به مدت 10 سال به صورت انحصاری در اختیار مدحت وود قرار داده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با برند پلای وود مقاله بهترین برندهای پلای وود را مطالعه فرمایید.

همچنین مدحت وود فعالیت خود را تنها محدود به واردات تخته هفت لایی نکرده است و با وارد کردن مواد اولیه با کیفیت از کشور روسیه، تخته چندلایی خود را با نام مدحت وود تولید نموده است که به جرأت میتوان گفت یکی از بهترین تخته چندلایی های تولید شده در کشور است. پلای وود تولیدی مدحت وود به دلیل کیفیت بالای خود، علاوه بر مشتریان داخلی، مشتریان خارجی بسیاری نیز دارد و این محصول به کشورهای آذربایجان، ترکمنستان، عراق، افغانستان، تاجیکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر میشود.

مدحت وود با توجه به دایره وسیع محصولات خود اعم از تخته چندلایی های وارداتی و همچنین انواع تیرهای چوبی ساختمانی مانند تیر چوبی H20 میتواند بهترین گزینه برای خرید تخته هفت لایی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات مدحت وود و آگاهی از قیمت آنان، میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *