منو

چوب، لمسی از طبیعت

cropped-Medhat-Nowruz-Png-2-removebg-preview-2.png

Wood, Touch of nature

EN

چوب، لمسی از طبیعت

تخته چند لایه منحنی

نحوه خم کردن تخته سه لا

کار با تخته سه لا می تواند کمی مشکل باشد اما از آنجایی که نسبت به سایر مواد چوبی انعطاف پذیرتر است، می توان با روش های مختلفی آن را خم و برای برای اهداف مختلفی همچون کمد های تزئینی، پایه های صندلی، رمپ اسکیت بورد و ساخت ستون استفاده کرد.

از این رو ما در این مقاله تصمیم گرفتیم، تکنیک های متداول خم کردن پلای وود و معرفی بهترین چوب برای انجام این کار را برای شما بیان کنیم.

بهترین نوع تخته سه لا برای خم شدن

تخته سه لا منحنی

تخته چند لایه هایی که از درختان دو لپه ای با چوب درختان سختی همچون، بلوط سفید، بلوط قرمز، سنجد، زبان گنجشک، راش، توس، افرا، گردو، ماهون و صنوبر ساخته شده اند، برای ایجاد اشکال خمیده یا تاب خورده مناسب تر هستد.

علاوه بر نوع چوب، تخته چند لایه هایی که از دانه های نزدیک بهم تشکیل شده باشند، احتمال خرد شدن و شکستگی آنها هنگام خم شدن کمتر است؛ زیرا چوب های نرم نسبت به چوب های سخت تراکم کمتری دارند و در حین خم شدن احتمال پارگی و شکستن آن ها بیشتر است. چوب نرم بیشتر برای ایجاد سطوح صاف مانند درها و تخته نئوپان مناسب می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نوع چوب استفاده شده برای روکش تخته سه لا و کاربرد هر یک، مقاله انواع چوب را مطالعه نمایید.

ضخامت تخته سه لا برای خم شدن

ضخامت تخته سه-لا برای خم کردن

ضخامت تخته سه لا و جهتی که آن را خم می کنید، هر دو تعیین کننده حداقل شعاع برای خم شدن است. این شعاع، اندازه دایره ای است که در صورت تکمیل نیم دایره توسط انحنای چوب تشکیل می شود که شعاع کوچکتر، نشان دهنده انحنای تیزتر است.

 شما می توانید با خم کردن تخته سه لایه 1/4 اینچی شعاع کمتری از دو فوت بدست آورید، در حالی که حداقل شعاع خم شدن برای تخته سه لا 12 فوت است.

بیشتر بخوانید: ابعاد پلای وود

روش های خم کردن تخته سه لا

1. روش قالب

روش های خم کردن

ایجاد قالب برای بستن تخته سه لا بخش مهمی از فرآیند خم کردن است که باید از قالبی با کیفیت بالا مانند MDF (تخته فیبر با چگالی متوسط) استفاده شود. علاوه بر نوع قالب، برای نتیجه بهتر، تخته سه لا را با ضخامت های 1/4 تا 1/5 اینچی انتخاب کنید؛ زیرا اگر تخته سه لا خیلی ضخیم باشد، امکان انحنا وجود داشته و خم شدن آن به زمان بیشتری نیاز دارد.

ورق تخته سه لا را با استفاده از گیره ها به قالب وصل کنید تا مطمئن شوید که بین قالب و تخته سه لا فاصله ای وجود ندارد و فشار اعمال شده روی فرم یکنواخت است. پس از 24 ساعت، تخته سه لا را از گیره جدا کرده و از قالب خارج کنید.

بعد از انجام این مراحل، به بررسی تخته سه لا بپردازید تا محصول به درستی فرم گرفته باشد. اگر پلای وود انحنای خود را از دست داد، 24 ساعت دیگر روی قالب ببندید.

2. روش خیساندن

بعد از انتخاب قالب برای تخته سه لا، آب را در یک وان حمام یا مخزن بزرگ جمع آوری کرده تا تخته سه لا به صورت کامل حدود 2 ساعت زیر آب بماند. این کار باعث می شود، آب به چوب نفوذ کند و الیاف آن نرم شود تا راحت تر شکل بگیرد.

بعد از اینکه این محصول را در آب قرار دادید، مانند روش اول، تخته سه لا را روی قالب محکم کنید و مطمئن شوید که بین چوب و قالب فاصله ای وجود نداشته باشد. هنگام انجام این کار، اگر احساس می‌کنید که تخته سه لا خشک است، از یک پارچه مرطوب برای خیس کردن آن استفاده کنید.

3. روش کرفتینگ (بریدگی)

روش بریدگی

در این روش، شما باید تخته سه لا انتخابی خود را روی یک سطح صاف قرار دهید و سپس آن قسمتی را که می خواهید خم کنید، با استفاده از مداد علامت بزنید. نکته قابل توجه در این است که فاصله خطوط، هنگام علامت زدن باید 1/5 اینچ از یکدیگر فاصله داشته باشد. بعد از انجام این کار، با استفاده از یک اره مدور تخته سه لا را برش دهید.

4. روش بخارپز کردن

در این روش، شما باید یک جعبه چوبی مستطیلی بزرگ که تخته سه لا در آن خم شود را تهیه کنید. سپس، هنگام قرار دادن تخته سه لا، سیم هایی را به داخل جعبه اضافه کنید. همچنین، این محصول چوبی را باید بصورتی در وسط جعبه آویزان کنید که به طرفین تماس نداشته باشد تا سطح برای بخار افزایش یابد.

نکته قابل توجه در این است که برای بخار دادن، باید یک سمت جعبه باز و طرف دیگر آن بسته باشد. البته پایین جعبه که بسته است باید سوراخ کوچکی وجود داشته باشد تا به اجاق گاز برقی یا گازی وصل شود. سپس، یک ظرف را پر از آب کرده و روی اجاق قرار دهید. وقتی آب شروع به جوشیدن کند، بخار درون جعبه تشکیل می شود.

به ازای هر اینچ تخته سه لا که باید خم شود، چوب را در داخل جعبه به مدت یک ساعت نگه دارید. زمانی که این محصول برای خم شدن آماده شد، شما باید با استفاده از دستکش مخصوص آن را با دستان خود خم کنید. این کار باید به محض برداشتن پلای وود انجام شود؛ زیرا چوب در این زمان بیشتر خم می شود. در نهایت تخته سه لا خم شده را با گیره محکم کنید تا شکل خود را حفظ کند.

نکات و ترفند های خم کردن تخته سه لا

نکات خم کردن پلای وود

اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که پلای وود به دلیل تنوع بالا با استفاده از یک روش یکسان خم نمی شود. خم کردن تخته سه لا بستگی زیادی به ضخامت این محصول و همچنین به نوع تخته چندلا که از چوب سخت یا نرم ساخته شده باشد، بستگی دارد. هرچه تخته سه لا ضخیم تر باشد، خم شدن آن بیشتر طول می کشد.

برای بهبود استحکام و ظاهر کلی محصول نهایی، بهتر است از چند ورق تخته چندلا نازک که به هم چسبیده شده اند، استفاده کنید. اگرچه، خم شدن آن بیشتر طول می کشد اما نتیجه نهایی بادوام تر خواهد بود.

هنگام خرید پلای وود، علاوه بر ضخامت و نوع آن، تخته سه لایی را انتخاب کنید که گرید بالایی داشته باشد؛ زیرا تخته سه لا با درجه پایین دارای تعدای گره می باشد که این امر باعث می شود، این محصول به خوبی خم نشود و دچار شکستگی شود. نکته دیگری که هنگام خم کردن این محصول باید در نظر بگیرید، این است که تخته سه لا را در امتداد دانه های چوب خم کنید.

در نهایت، مطمئن شوید که نوع چوب مورد استفاده برای ساختار منحنی که می خواهید ایجاد کنید، مناسب باشد. به عنوان مثال، شما می‌توانید از تخته‌ چندلا نرم‌تر و نازک‌تر برای ایجاد قاب‌ها و قطعات زینتی استفاده کنید و برای ساخت مبلمان که باید بدنه مقاومی داشته باشد از تخته چند لایه های ضخیم تر استفاده کنید.

پلای وود فلکسی

یکی از جدیدترین محصولات گروه بازرگانی مدحت وود، پلای وود فلکسی می‌باشد که به صورت آماده انعطاف پذیر بوده و در سه نوع پلای وود فلکسی خام، یک رو روکش دار و دو رو روکش دار آماده گشته تا نیازهای هموطنان را پوشش دهد. برای اطلاع از قیمت پلای وود می‌توانید همین الان با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

خرید تخته سه لایه منحنی

خرید تخته چند لایه منحنی

مجموعه مدحت وود اقدام به واردات انواع پلای وود (تخته چندلایی) و چوب‌‌‌‌های صنایع مختلف در ضخامت و ابعاد گوناگون از کشورهای روسیه، ترکیه، مالزی و چین نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع پلای وود برای کاربردهای مختلف و قیمت تخته چند لایه در این زمینه با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *