منو

چوب، لمسی از طبیعت

cropped-Medhat-Nowruz-Png-2-removebg-preview-2.png

Wood, Touch of nature

EN

چوب، لمسی از طبیعت

تخته سه لایی در قالب بندی ساختمان

کاربرد تخته سه لایی در قالب بندی

در چند دهه اخیر برای اجرای سازه ها از تخته قالب بندی چوبی استفاده می شد، اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی تخته های سه لایی جایگاه خود را به قالب های فلزی دادند به این ترتیب، کاربرد تخته سه لایی در این صنعت کمرنگ تر شد. نا گفته نماند در بعضی از شهرستان ها از تخته سه لایی در قالب بندی برای اجرای سازه های خود استفاده می کنند؛ زیرا قالب های تخته سه لایی مزایایی نسبت به قالب های بتنی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

قالب بندی چوبی ساختمان

تخته سه لایی که به آن تخته چند لایی هم گفته می شود از چسباندن چند لایه چوب نازک به یک دیگر تشکیل می شود. این تخته در لایه های مختلفی اعم از هفت لایه، پنج لایه و … تولید شده است که با توجه به تعداد لایه های بکار رفته، کاربرد های متفاوتی دارند. همانطور که اشاره کرده ایم تخته سه لا می تواند بیشتر از سه لایه داشته باشد، اما تعداد لایه های ساخته شده بصورت فرد می باشد؛ زیرا باعث استحکام و مقاومت بیشتر در سازه می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه ساخت پلای وود (تخته چند لایی) و کاربردهای آن در صنایع مختلف مقاله پلای وود چیست را مطالعه فرمایید.

این محصول با انواع چوب درختانی همچون بلوط، توس، راش، ملچ، افرا و … ساخته شده که از چوب سخت هستند و به دلیل استحکام و مقاومت بالا گران تر هستند. برای کمتر شدن هزینه ها از چوب درختان نرم مانند سرو و کاج استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: تخته چندلایی

کاربرد تخته سه لایی در قالب بندی

قالب بندی چوبی

قالب بندی یکی از اجزای مهم و اساسی در اجرای سازه های ساختمانی می باشد که کاربردهای فراوانی را شامل می شود. مهم ترین ویژگی تخته سه لا در کاربردهای سازه ای این است که این نوع تخته ها در برابر تغیرات آب و هوایی مقاوم هستند و به عنوان تخته چند لایی ضدآب شناخته شده اند. تخته سه لایه یا همان چندلایه بهتر است برای تیرها و انبارها استفاده شود، اما معمولاً در جعبه ها، سطل ها، سازه های داخلی، مبلمان فضای باز و جعبه ها بکار برده می شود. این محصول علاوه بر تیتر های بتنی در سازه ها برای مهاربندی دیوار و سقف های بتنی (دال ها) و … استفاده می شود.

کاربرد تخته سه لایی در قالب بندی به نسبت قالب فلزی تفاوت هایی باهم دارند که باعث شده افراد با توجه به نوع پروژه و برآورد هزینه نوع سازه خود را انتخاب کنند. به عنوان مثال قالب های چوبی هنگام باز کردن خطر کمتری دارند، درصورتی که در قالب های فلزی احتمال خطر بیشتر است. البته در قالب های فلزی بسته به نوع تجهیزات و امکاناتی که در اختیار است می تواند خطر احتمالی کمتر شود که در مقابل باعث افزایش هزینه می شود.

بیشتر بخوانید:  تخته آرمارتوربندی

ویژگی تخته سه لایی در قالب بندی

تخته سه لایی مزایا و ویژگی های زیادی در صنایع مختلف دارد و این امر باعث شده، مشاغل زیادی از این محصول در پروژه های خود استفاده کنند. ویژگی های تخته سه لایی در قالب بندی عبارت اند از:

  • وزن کم
  • سرعت در اجرای سازه
  • قیمت مقرون به صرفه
  • باز کردن آسان
  • حمل و نقل آسان
  • کم خطر بودن موقع باز کردن
  • مقاومت در برابر ضربه بالا
  • نسبت استحکام به وزن بالا
  • مقاومت شیمیایی

نگهداری تخته سه لایی در قالب بندی

قالب بندی تخته چند لایه ساختمان

با توجه به تجربه افراد قالب های فلزی در مقایسه با تخته سه لایه چوبی دوام بیشتری دارند. درصورتی که اگر از تخته چوبی به درستی محافظت شود و کارهایی مانند روغن کاری، مراقبت های لازم هنگام باز کردن تخته صورت گیرد مشکلی پیش نمی آید. علاوه بر موارد گفته شده، جنس و کیفیت مرغوب تأثیر مستقیمی دارد. با توجه به موارد گفته شده شما می توانید به نسبت هزینه، نوع قالب بندی خود را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: قالب پلی وود

درجه بندی تخته سه لایه

تخته قالب بندی در ساختمان

تخته سه لا در درجه های مختلفی تولید می شوند که رایج ترین و محبوب ترین آنها درجه A است. این درجه درکیفیت سازه تأثیر گذار می باشد، بنابراین تخته سه لا با درجه A می تواند هنگام باز و بسته کردن سازه دوام خوبی داشته باشد. درجه A در تخته سه لایه به نسبت درجه B از لحاظ ساختاری ضعیف تر است؛ با این حال این ماده برای استفاده در قالب های بتنی به اندازه کافی محکم است.

در نهایت تخته سه لا درجه C و D نیز وجود دارد که سمباده نشده است و دارای چندین نقص جزئی می باشد. این تخته، در مواردی استفاده می شود که ظاهر و دوام آن چندان مهم نیست و معمولاً تولیدکنندگان برای صرفه جویی در هزینه ها، درجات مختلفی از تخته سه لا را باهم استفاده می کنند. محبوب ترین نمونه ترکیبی از تخته سه لا درجه B در یک طرف و درجه C در طرف دیگر است. نکته قابل توجه در این است که هر مقدار درجه تخته سه لایه در قالب بندی بالاتر شد تأثیر مستقیمی در هزینه و کیفیت آن دارد.

قیمت تخته سه لایی در قالب بندی

قیمت تخته چندلایی در قالب بندی

همانطور که مطلع هستید برآورد هزینه و قیمت تخته سه لایی در قالب بندی به عوامل مختلفی همچون تعداد لایه های تخته، درجه کیفیت و نوع برند و جنس چوب بکار رفته در آن بستگی دارد. بهترین انتخاب برای خرید این محصول، تخته سه لایه روسی می باشد که در ایران متعلق به برند سوزا می باشد. محصولات این کمپانی توسط نماینده های رسمی آن در اختیار مصرف کنندگان ایران قرار می گیرد. گروه بازرگانی مدحت وود مفتخر است به عنوان یکی از نمایندگی های رسمی برند سوزا در ایران فعالیت کرده و این محصولات را با گارانتی معتبر به مشتری های خود ارائه می دهد.

 این مجموعه به عنوان وارد کننده بدون واسطه انواع تخته سه لایه، چوب های ساختمانی و صنعتی و انواع تیرهای چوبی H20 نیز فعالیت می کند. هدف این مجموعه، راهنمایی مشتریان به بهترین نحو ممکن و عرضه محصولات با کیفیت می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت تخته سه لایی ارزان برای قالب بندی و سفارش آن، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *