منو

چوب، لمسی از طبیعت

cropped-Medhat-Nowruz-Png-2-removebg-preview-2.png

Wood, Touch of nature

EN

چوب، لمسی از طبیعت

چوب رراش

چوب راش چیست و کاربرد آن در صنایع مختلف

چوب راش دومین چوب پر استفاده در صنایع چوبی ایران است که در اقصا نقاط مختلف دنیا می توان این نوع چوب را مشاهده کرد. پیدا کردن چوب راش و استفاده از آن کار نسبتا راحتی است؛ زیرا این درخت در هر جایی که خاک خشک و آب و هوای معتدل داشته باشد رشد می کند. به دلیل اهمیت بسیار این چوب، قصد داریم از ۰ تا ۱۰۰ اطلاعات مربوط به درخت راش و چوب راش را به شما کاربران گرامی ارائه کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

درخت راش چیست؟

راش نوعی درخت از حدود 10 گونه درختان زینتی در خانواده Fagaceae بوده که در مناطق معتدل و نیمه گرمسیری نیمکره شمالی رشد می کند. این درخت دارای چوبی قرمز مایل به قهوه ای کم رنگ می باشد که در مقابل آب بادوام بوده و برای استفاده در داخل ساختمان، ساخت انواع ابزار، ظروف، اسباب بازی و دیگر صنایع کاربرد دارد.

عکس چوب راش

عکس چوب راش

انواع چوب راش

چوب های راش انواع بسیاری دارند که از درخت های مختلف راش تهیه می شوند. در این بخش به مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت.

1. چوب راش اروپایی

ارتفاع این گونه درخت راش معمولاً حدود 80 تا 130 فوت و قطر آن 3 تا 5 فوت می باشد. طول عمر این درختان به طور متوسط 200 سال است و حدود 30 سال طول می کشد تا به بلوغ کامل برسند. این نوع چوب به عنوان راش گرجستانی هم شناخته شده است.

2. چوب درخت راش آمریکایی

درختان راش آمریکایی به طور معمول تا ارتفاع 75 فوت رشد می کنند، اما ممکن است در شرایط جنگلی انبوه به 120 فوت هم برسند. آنها می توانند در انواع مختلفی از خاک رشد کرده و تا 400 سال عمر کنند.

3. چوب راش مس

چوب راش مس برای کارهای متعددی همچون تجهیزات ورزشی، مبلمان، سوخت، ظروف پخت و پز و ساخت ابزار استفاده می شود. علاوه بر این، از این چوب به طور سنتی برای پخت انواع ماهی دودی استفاده می شود؛ زیرا این چوب به خوبی می سوزد. رنگ چوب راش مس، خاکستری روشن است که اغلب ظاهری چروکیده دارد.

4. راش ژاپنی

به طور کلی این نوع چوب راش در سراسر جنگل های ژاپن یافت می شود، همانطور که از نام آن پیداست متعلق به سرزمین ژاپن است.

چوب راش به انگلیسی

در زبان انگلیسی به چوب راش ” Beech” گفته می شود که تلفظ آن نیز Bich بیچ است.

جنگل راش کجاست؟

جنگل راش

جنگل راش به وسعت چند هکتار در مناطق شمالی ایران قرار گرفته که در بطن جنگل های اطراف روستایی به نام سنگده است. این جنگل در 100 کیلومتری ساری قرار دارد و اختلاف فاصله آن با تهران، حدود 300 کیلومتر می باشد. در گویش مازنی به منطقه درختان راش مرسی سی گفته می شود که به زبان فارسی یعنی همان جنگل راش.

ویژگی های چوب راش

در این بخش قصد داریم مهم ترین ویژگی های چوب راش را ارائه کنیم. این نوع چوب دارای ویژگی هایی به شرح زیر است:

  • سطحی صاف
  • رنگ خاکستری
  • جایگزینی عالی به عنوان هیزم
  • استحکام نسبتا بالا
  • طول عمر بالا
  • انعطاف پذیر
  • مورد استفاده در ساخت مبل، ام دی اف، روکش و دیگر اشیاء چوبی

مشخصات ظاهری چوب راش

چوب راش دارای دانه هایی صاف با بافت ظریف و یکنواخت که عمدتاً به رنگ قرمز مایل به قهوه ای روشن با نمایی واضح و منافذی ریز است. همچنین دارای استحکام بالا و مقاوم در برابر ضربه می باشد.

کاربرد چوب راش

1. چوب راش در صنعت ساختمان سازی

چوب راش در ساختمان

یکی از کاربردهای اصلی استفاده از چوب راش در صنعت ساختمان سازی می باشد که برای ساخت بخش های مختلفی از سقف مورد استفاده قرار می گیرد. موارد استفاده از چوب راش در ساخت انواع روکش، کفپوش، جعبه، آلات موسیقی، اشیاء چرخنده و سایر اشیاء چوبی محدود است.

2. چوب راش در تخته سه لایی

علاوه بر موارد گفته شده، از این چوب برای ساخت تخته چند لایی استفاده می شود. متداول ترین تخته چند لایی، تخته سه لایی است که نسبت به سایر تخته های چند لایی نازک تر است، با این حال دارای استحکام بالایی می باشد.

3. چوب راش در مبلمان

چوب راش برای مبلمان

برای ساخت مبلمان از انواع چوب می توان استفاده کرد، اما چوب راش به دلیل استحکام بالا، اغلب یک انتخاب محبوب در میان سازندگان است؛ زیرا باعث تولید مبلمان بسیار زیبا با رنگ چوبی روشن می شود که محبوبیت بسیار بالایی در میان افراد دارد. یکی از بزرگترین ویژگی های چوب راش که آن را به گزینه ای عالی برای مبلمان تبدیل کرده است، بی بو بودن آن می باشد، به خصوص که اگر از بوی چوب خوشتان نیاید.

علاوه بر مبلمان، استفاده از چوب راش برای انواع میزهای مدرن بسیار مناسب می باشد؛ زیرا ساختار این نوع چوب بسیار ظریف بوده و به تولید کننده این فرصت را می دهد که وسایل چوبی ساخته شده ظاهری تمیز داشته باشد.

دلایل استفاده از چوب راش

1. قابل انعطاف

چوب راش معمولاً برای تولید مبلمان دارای منحنی و شکل های خاص استفاده می شود؛ زیرا به راحتی چکش خواری می شود و برای ساخت صندلی، کابینت، کفپوش، قاشق و حتی لیوان یک انتخاب عالی است. پلای وود فلکسی، یکی از محصولات تولید شده توسط این نوع چوب است که توسط گروه بازرگانی مدحت وود به فروش می‌رسد.

2. بادوام

از آنجایی که این نوع چوب در دسته چوب های سخت، غیر متخلخل و دارای چگالی بالا است؛ در برابر فشار، بریدگی و خراشیدگی بیشتر از سایر چوب ها دوام می آورد.

3. ضربه گیری بالا

چوب راش با دارا بودن بافتی یکنواخت مقاومت قابل توجهی در برابر فشار دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، چوب راش معمولاً برای کفپوش ها ترجیح داده می شود؛ زیرا می تواند وزن و ضربه بالایی را تحمل کند.

4. مقرون به صرفه

چوب راش با قیمتی مشابه با سایر چوب های سخت ارزان قیمت عرضه می شود. علاوه براین، اغلب به جای استفاده از چوب های گران قیمت مانند ماهون، افرا، گردو و گیلاس استفاده می شود.

5. بی بو

بر خلاف چوب های دیگر، چوب راش بو یا طعم مشخصی ندارد. این ویژگی نه تنها چوب راش را به گزینه ای عالی برای ظروف مواد غذایی تبدیل می کند، بلکه سطح تمیزی را ارائه می دهد و برای مشتریان جذاب است.

مزایا و معایب چوب راش

مزایا و معایب چوب راش

در این بخش به مزایا و معایب چوب راش می پردازیم.

مزایا چوب راش

  • رنگ و ظاهر: چوب راش معمولاً دارای یک رنگ کرمی کم رنگ است که گاهی اوقات رنگ صورتی یا قهوه ای دارد. رنگ روکش کمی تیره ‌تر است، زیرا برای بریدن آن معمولاً چوب باید با بخار آماده شود.
  • کارایی: از آنجایی که چوب راش به خم شدن با استفاده از بخار مشهور است و به راحتی با این روش منعطف می شود، کارایی خوبی ارائه می دهد. در نتیجه می توان با ابزارهای مختلف آن را به حالت دلخواه درآورد.
  • قیمت و دسترس پذیری: چوب راش به راحتی در دسترس و تهیه آن مقرون به صرفه است. این چوب با چگالی و سختی بالا، جایگزین ارزان‌ تری برای سایر چوب ها باشد.
  • پایداری گونه: این گونه چوب در خطر انقراض ذکر نشده و توسط سازمان IUCN به عنوان گونه ای که کم ترین نگرانی را دارد گزارش شده است.

معایب چوب راش

  • مقاومت در برابر پوسیدگی: هرچند که این چوب مقاومت بالایی دارد، اما راش یک چوب غیر بادوام یا فاسد شدنی در نظر گرفته شده است که در برابر حمله حشرات موذی مقاومت نسبتاً پایینی دارد.
  • ایجاد آلرژی: اگرچه هیچ اطلاعات تایید شده ای در مورد برخی از گونه های این نوع چوب وجود ندارد، اما چوب برخی از این گونه ها باعت ایجاد حساسیت می شود. معمولاً شایع ترین واکنش های حساسیتی مرتبط با این چوب شامل سوزش چشم، مشکلات پوستی و تنفسی است.

مقاومت و استحکام چوب راش چگونه است؟

این چوب استحکام بسیار بالایی داشته و به شدت انعطاف پذیر است. چوب راش یک سطح متوسط رو به بالا از استحکام را ارائه می دهد، به همین دلیل در بسیاری از صنایع کاربرد دارد.

چوب راش چه رنگی است؟

رنگ چوب راش

چوب راش رنگی قهوه ای کم رنگ مایل به قرمز یا صورتی می باشد. البته به علت گوناگونی درختان راش، ممکن است تفاوت هایی وجود داشته باشد، اما به صورت کلی رنگ این چوب تقریبا رنگی قهوه ای است.

وزن چوب راش

راش دارای چگالی حدودی 700 تا 900 کیلوگرم بر متر مکعب است. یعنی یک دسته از الوار راش که طول، عرض و ارتفاعی معادل یک متر داشته باشد، حدود 700 تا 900 کیلوگرم وزن خواهد داشت. این چوب دارای چگالی بالاتری نسبت به سایر چوب ها همچون چوب بالسا و گردوی سفید است.

چوب راش تبخیر شده چیست؟

برای تغییر رنگ چوب راش، با استفاده از تبخیر، رنگ آن را تغییر می دهند. رنگ راش در حالت عادی روشن است و با تبخیر، رنگ آن تیره تر می شود.

ابعاد چوب راش موجود در ایران

تخته های برش خورده بر اساس اینچ دارای ضخامتی بین 1 تا 3 اینچ و بر اساس سانتی متر بین 10 تا 50 سانتی متر هستند. طول چوب ها نیز متغیر است و طول های 240، 300 و 350 را در ایران داریم. البته در مواردی نادر، تخته هایی که طولی معادل 4 متر دارند نیز مشاهده می شود.

روش های نگهداری از چوب راش

چوب راش در شرایط عادی داخل خانه نیازی به مراقبت زیادی ندارد و همه محصولات ساخته شده از راش نیازمند مراقبت و نظافت عادی هستند. اما در صورت شستن، توجه داشته باشید که تا حد زیادی خیس نشود؛ زیرا باعث می شود چوب به مرور زمان ضعیف و مخدوش شود. 

تفاوت چوب راش گرجستان و ایران

راش ایرانی دارای بافتی ریز و رنگ بیرونی آن مایل به صورتی است که درون این نوع چوب رنگ زرد، قرمز و صورتی پیداست. راش ایرانی دارای گره های بزرگی است که آن را به یکی از عیوب این نوع چوب تبدیل می کند.

 وزن راش ایرانی نیز حدود 60 تا 750 کیلوگرم بر متر مکعب بوده و به شدت سخت است. در حالی که راش گرجستان گره های کمتر و سطحی یکنواخت تر دارد که این باعث درخشش و ایجاد رنگی بهتر در محصولات تولیدی خواهد شد.

چوب راش بهتر هست یا چوب گردو؟

چوب گردو در برابر فشار، کشش و خمیدگی مقاوم تر از راش است ولی محصولات ساخته شده از راش بسیار ارزان تر از چوب گردو می باشد. مبلمان ساخته شده از گردو جذابیت و زیبایی بسیار بیشتری دارد.

چوب راش سبک است یا سنگین؟

از آنجایی که چوب راش دارای چگالی مختلفی است، وزن هر یک هم با هم متفاوت می باشد. از این رو، سبک یا سنگین بودن این محصول بسته به نوع چوب استفاده شده است. ولی در حالت کلی راش یک چوب سخت و نیمه سنگین می باشد.

چوب راش بهتر است یا چوب روسی؟

راش مقاومت بیشتری نسبت به چوب روسی دارد، به همین دلیل، قیمت راش از چوب روسی گران تر است. برای بالا بردن مقاومت چوب روسی باید آن را رنگ کرد.

چوب راش ایران بهتر هست یا چوب راش گرجستان؟

راش گرجستان، گره های کمتر و سطحی یکنواخت تری دارد که به نسبت راش ایرانی جذابیت بهتری به کار نهایی می بخشد، لکه های های موجود روی راش ایرانی، باعث تفاوت جذب رنگ در بخش های مختلف چوب شده و حالت یکنواختی را از بین می برد.

چوب راش ترکیه یا چوب راش ایران؟

در صنعت چوب، ترکیه کشور پیشرفته تری نسبت به ایران است و راش های وارداتی ترک به علت فرآوری بهتر با استفاده از دستگاه های مدرن و پیشرفته، کیفیت بهتری داشته و قیمت بالاتری نیز نسبت به راش های ایرانی دارند. البته راش ترکیه در واقع همان راش گرجستانی است که ابتدا وارد ترکیه شده و از آنجا به ایران وارد می شود.

قیمت چوب راش

قیمت چوب راش

همانطور که مطلع هستید، چوب راش در انواع مختلف با چگالی متفاوت وجود دارد که همین امر سبب شده دارای قیمت مشخصی نباشد. علاوه بر این موضوع، برخی از چوب های راش وارداتی هستند که همین موضوع باعث اختلاف قیمت این محصول چوبی می شود.

قیمت حدودی چوب راش برای هر متر مکعب از حدود 10 میلیون تومان آغاز شده و تا 20 میلیون تومان متغیر است. برای دریافت قیمت چوب راش می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا پس از نیازسنجی، بهترین نوع و قیمت دقیق به شما اعلام شود. البته مانند قیمت محصولات دیگر، مانند قیمت پلای وود، قیمت چوب راش هم به اقداماتی که روی آن انجام شده بستگی دارد.

سخن پایانی

گروه بازرگانی مدحت وود، به واسطه همکاری با پروژه های بزرگ و همچنین واردات محصولات بهترین برندهای دنیا مانند سوزا، اسمالنسکی داک، تورو و … بهترین مرکز برای خرید پلای وود می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *