منو

چوب، لمسی از طبیعت

cropped-Medhat-Nowruz-Png-2-removebg-preview-2.png

Wood, Touch of nature

EN

چوب، لمسی از طبیعت

قالب بندی چوبی

قالب بندی چوبی و معرفی انواع چوب قالب بندی

قالب بندی در انواع مختلفی همچون فلزی، چوبی، آجری و… تولید شده است که برای فرم و شکل دادن به بتن مورد استفاده قرار می گیرد. در این میان قالب چوبی، از قدیمی ترین انواع قالب های مورد استفاده در ساختمان سازی محسوب می شود.

قالب بندی چوبی

قالب بندی چوبی

چوب یک ماده رایج، اما قدیمی برای ساخت قالب های بتنی است و بیشتر چوب هایی که در دنیا برای قالب سازی استفاده می شود، چوب های وارداتی از روسیه یا فنلاند هستند که به چوب روسی معروف می باشند. امروزه به دلیل قیمت بالا، کمتر از این گونه چوب ها برای ساخت قالب بندی چوبی استفاده می شود.

در این نوع قالب بندی، افراد مجموعه‌ای از تخته ‌های چوبی را در ارتفاع مورد نظر تنظیم کرده و سپس آنها را به هم متصل می‌کنند تا یک فرم پیوسته ایجاد شود. علاوه بر این، از صفحاتی مانند تخته سه لا، برای ایجاد یک سطح صاف استفاده می شود تا چوب در طول فرآیند قالب سازی در جای خود نگه داشته شود.

چوب ها برای ساخت قالب چوبی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

الف) چوب درختان سوزنی برگ مانند کاج و سرو

ب) چوب درختان پهن برگ مانند چنار، بلوط، افرا و صنوبر

تغییر شکل چوب درختان پهن برگ در برابر تغییرات آب و هوایی بیشتر از درختان سوزنی برگ است، به همین دلیل در قالب بندی کمتر استفاده می شود. از این رو، چوب درختان سوزنی برگ برای قالب سازی ترجیح داده می شود و در دنیا به چوب روسی معروف است. برای کیفیت و ماندگاری بهتر قالب بندی باید هنگام پردازش چوب از مواد شیمیایی مختلفی همچون کرئوزوت، نفت کوره و تانتالیت استفاده شود. این امر باعث کاهش تغییر شکل رطوبتی چوب، افزایش ایمنی آن در برابر حشرات و حتی افزایش مقاومت در برابر آتش می شود.

معیارهای مختلفی وجود دارد که هنگام طراحی قالب چوبی باید در نظر گرفته شود که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • فاکتور اندازه کلی سازه
  • ضریب پایداری تیر و ستون
  • مدت زمان بار
  • تحمل و مقاومت
  • عامل رطوبت

مطالب مرتبط: 0 تا 100 تخته قالب بندی

کاربردهای قالب بندی چوبی

انواع قالب بندی چوبی

قالب بندی در انواع مختلفی تولید می شود که هر یک کاربردهای متفاوتی نسبت بهم دارند. برخی از مکان‌ های مهمی که از این قالب ها استفاده می‌شود عبارتند از:

1. قالب بندی پایه

پی یکی از مهم ترین قسمت های ساختمان است که برای استحکام بخشی آن باید از قالب های چوبی استفاده کرد. بنابراین، اگر کیفیت و متریال قالب بندی خوب نباشد، نمی تواند به خوبی از ساختمان محافظت کند؛ در نتیجه باید با کیفیت ترین و بهترین نوع را خریداری کنید.

2.  قالب تیر اصلی

از این نوع قالب در ساخت و ساز بطور گسترده استفاده می شود؛ زیرا قیمت این تخته ها بسیار مناسب بوده و علاوه بر این، قالب هایی که برای تیر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، دارای استانداردهای مشخص شده‌ ای هستند.

3.  قالب بندی سقف

برای اینکه سقف ساختمان به بهترین شکل ممکن طراحی شود، قالب های چوبی بهترین تجهیزات اولیه هستند که می توانید از آنها استفاده و بر روی سقف خود نصب کنید. امروزه با وجود اینکه قالب‌های بتنی متنوعی به وجود آمده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما قالب‌های چوبی بتن به دلیل اقتصادی بودن و سهولت ساخت همچنان یکی از پرمصرف‌ترین قالب‌های بتن است.

4.  قالب بندی ستون

ستون ها یکی دیگر از قسمت های ساختمان هستند که برای فرم دهی آن باید از بهترین مواد اولیه استفاده کرد، زیرا ستون نقش مهمی در شکل گیری ساختمان دارد. قالب بندی چوبی برای استفاده در ستون به طور معمول ضخامت ۲۰ تا ۲۵ میلی متر دارد و عرض آن هم به ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلی متر می رسد.

مطالب مرتبط: قالب بندی ستون

ویژگی قالب بتنی خوب

قالب چوبی

یک قالب بتنی خوب باید با شرایط زیر مطابقت داشته باشد:

  • ایمن و قابل حمل باشد.
  • سطح داخلی قالب بتن باید صاف باشد.
  • قالب بتن باید در تمام شرایط تغییرات آب و هوایی پایدار باشد.
  • باید دسترسی مناسبی هنگام ریختن بتن داشته باشد.
  • اتصالات قالب نباید نشتی داشته باشد تا از هدر رفتن بتن جلوگیری شود.
  • قالب باید به راحتی نصب شود و در زمان برداشتن بتن به راحتی از آن جدا شود.
  • قالب بتن باید به اندازه کافی قوی باشد که بتواند بار بتن ریخته شده و متراکم شده و همچنین هر بار دیگری را که ممکن است متحمل شود تحمل کند.

انواع چوب مورد استفاده برای قالب بندی سازه های بتنی

برای ساخت قالب های چوبی سازه های بتنی می توان از چوب ساده یا چوب های مهندسی شده استفاده کرد. چوب های مهندسی شده به طور خاص برای بهبود سهولت در مونتاژ طراحی شده است.

قالب های ساخته شده از چوب های مهندسی شده قابل استفاده مجدد هستند؛ زیرا پیچ و تاب نمی خورند. این نوع چوب گران بوده، اما استحکام بالایی دارد. در حالی که چوب ساده ارزان‌ترین چوبی است که می‌توان از آن برای ساخت قالب ‌های سازه ‌های بتنی استفاده کرد.

معایب قالب بندی چوبی

از آنجایی که قالب بندی ها درانواع مختلفی تولید می شوند، هر کدام نسبت به هم مزایا و معایبی دارند.

یکی از معایب قالب بندی چوبی که می توان به آن اشاره کرد این است که این نوع قالب، طول عمر کمتری نسبت به سایر قالب ها داشته و علاوه بر این، 20 درصد قالب های چوبی ساده به دلیل نقص دور ریخته می شوند. اگرچه، قالب‌های چوبی بهترین گزینه برای ساخت و ساز ساختمان‌ در مقیاس کوچک هستند در صورتی که ساخت قالب‌ها برای سازه‌هایی با مقیاس بزرگ به یک کار طاقت‌ فرسا و زمان ‌بر تبدیل می‌شود.

از آنجایی که هزینه قالب‌ها یکی از هزینه‌های عمده در تجارت ساختمانی است، شرکت‌ها و پیمانکاران قالب‌ های قابل استفاده مجدد با طول عمر بیشتر را به عنوان قالب‌های چوبی ساده ترجیح می‌دهند. در حال حاضر از قالب های چوبی در جاهایی که هزینه نیروی کار کم است استفاده می شود.

انواع چوب در قالب چوبی

1. تخته سه لا

تخته سه لایه

تخته سه لایی از لایه های نازک چوبی ساخته شده است که با چسب های مخصوص به هم چسبانده می شود. برای ساخت تخته سه لا ابتدا چوب را به صورت ورق و لایه های نازک برش داده و سپس لایه ها تحت حرارت و فشار بهم می چسبند. تعداد لایه های تولید شده بصورت فرد بوده و الیاف لایه ها در دو لایه متوالی عمود بر یکدیگر قرار می گیرند. تخته چندلایه ها بهترین گزینه برای ساخت قالب های چوبی هستند.

برای کسب مطالعه بیشتر در رابطه با تخته سه برای قالب بندی مقاله کاربردهای تخته سه لایه در قالب بندی را مطالعه نمایید.

2.  نئوپان

تخته نیوپان

تخته نئوپان از ترکیب شدن خرده های چوب و ضایعات چوب مانند شاخه، پوست، برگ با فشار و حرارت به دست می آید. جنس این محصول از چوب ساج است که نسبت به رطوبت بسیار حساس است، بنابراین نمی توان از آن برای قالب صورت بتن استفاده کرد.

3.  فیبر

تخته فیبر

این نوع تخته از ذرات چوب با حرارت بالا و تحت فشار پرس شده و در ضخامت های مختلفی تولید می شوند که به عنوان پوشش در قالب های نما که یکبار مصرف می باشد استفاده می شود.

استفاده و نگهداری از قالب های ساختمانی

  • نگهداری مناسب و استفاده صحیح از قالب های ساختمانی نه تنها می تواند طول عمر را افزایش دهد، بلکه بسیاری از مشکلات غیر ضروری پروژه ساختمانی را کاهش می دهد. به همین دلیل، هنگام حمل باید توجه داشت که قالب به بهترین نحو جابه جا شود. از این رو برای جلوگیری از آسیب می توان روی آن را با پارچه پلاستیکی یا نمد نازک پوشاند.
  • پس از تخلیه، قالب باید به طور منظم روی زمین صاف چیده شود و سطح تخته نباید مستقیماً با زمین تماس داشته باشد. علاوه بر این، به یک مکان برای جلوگیری از آفتاب و باران لازم است.
  • لازم به ذکر است برای جلوگیری از کهنه شدن قالب ساختمان، بهتر است قالب را در معرض نور خورشید قرار ندهید. علاوه براین، اگر محیط نگهداری مرطوب است، برای جلوگیری از تغییر شکل، بسته بندی بیرونی و تسمه بسته بندی قالب را بردارید.
  • هنگام میخکوبی یا سوراخ کردن قالب، باید یک مربع چوبی در زیر آن قرار داده شود تا از شکافتن پشت قالب به دلیل تعلیق جلوگیری شود.

قیمت قالب بندی چوبی

مجموعه بازرگانی مدحت وود یکی از شرکت های فعال در زمینه ی ارائه ی خدمات مرتبط با قالب بندی و ساختمان سازی است که توانسته تمامی تجهیزات مورد نیاز همچون قالب بندی، سیستم قالب بندی پلای وود،  قالب پلی وود  و … را در اختیار افراد فعال در این حوزه قرار دهد. در صورتی که قصد خرید محصولات مرتبط با ساختمان سازی و قالب بندی را دارید می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *