منو

چوب، لمسی از طبیعت

cropped-Medhat-Nowruz-Png-2-removebg-preview-2.png

Wood, Touch of nature

EN

چوب، لمسی از طبیعت

تخته قالب بندی بتن

تخته قالب بندی، مزایا و نحوه استفاده از آن

تخته قالب بندی، یکی از تجهیزاتی است که در ساختمان سازی و به خصوص در ساخت بتن، کاربرد دارد. همانطور که در تعریف قالب بندی، بررسی کردیم، از این ابزار برای قالب گیری بتن استفاده می شود. بتن در حالت اولیه که در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، شکل مایعی دارد و از تخته قالب بندی برای شکل دهی به آن استفاده می شود.

این روزها همه سازندگان ساختمان از انواع تخته قالب بندی چوبی و فلزی برای تولید قسمت های بتنی ساختمان، ایجاد دال ها و تیرهای بتنی و … استفاده می کنند. این تخته ها، مزیت های بسیاری دارند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

موارد استفاده تخته قالب بندی

از تخته قالب بندی در موارد بسیاری استفاده می شود. به طور کلی در ساختمان سازی و تولید بخش های مختلف ساختمان از تخته قالب بندی استفاده می شود که به شرح زیر است:

  1. قالب بندی ستون ها

ستون، یکی از بخش های ساختمان است که نقش بسیار مهمی در استحکام و مقاومت آن دارد و باید از بهترین مواد اولیه در آن استفاده کرد. به همین دلیل از تخته قالب بندی برای شکلدهی به آن استفاده می شود.

  1. قالب بندی سقف

یکی دیگر از کاربردهای تخته قالب بندی، در ساخت سقف ساختمان هاست. با کمک تخته قالب بندی، شما می توانید طراحی سقف ساختمان را به بهترین شکل انجام دهید. تخته قالب بندی رو سقف نصب و موجب شکل گیری درست سقف می شود. شما می توانید به راحتی از سیستم قالب بندی پلای وود در سقف ساختمان استفاده کنید.

  1. قالب بندی تیرهای اصلی

تیرهای اصلی یکی دیگر از بخش های مهم ساختمان هستند که در شکل گیری آن از تخته قالب بندی استفاده می شود.

  1. قالب بندی پی ساختمان

تخته قالب بندی

از آنجا که بیشترین وزن ساختمان روی پی قرار می گیرد؛ پی ساختمان، مهمترین نقش را در محکم نگه داشتن و استحکام آن دارد. به همین دلیل در ساخت آن از تخته قالب بندی استفاده می شود. جنس این تخته ها به خصوص در این قسمت بسیار مهم است، چرا که اگر جنس خوبی نداشته باشند، کل ساختمان را دچار مشکل می کنند.

تخته قالب بندی بتن

همانطور که گفته شد، یکی از بیشترین استفاده هایی که از تخته قالب بندی می شود، در شکل دهی به بتن ساختمان هاست. به دلیل اینکه بتن در شکل اولیه، انسجام و شکل لازم را ندارد، تخته قالب بندی هنگام استفاده آن در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.  

مزیت تخته قالب بندی چوبی

تخته قالب بندی چوبی، یکی از بهترین انواع تخته قالب بندی است و مزایای بسیاری دارد. تخته قالب بندی چوبی می تواند از جنس پلای وود و یا انواع چوب باشد. مزایای این تخته ها موارد زیر را شامل می شوند:

مطالب مرتبط: پلای وود چیست؟

  • قیمت پایین

استفاده از تخته قالب بندی چوبی، مزایای بسیاری نسبت به تخته قالب بندی فلزی دارد که یکی از آنها، قیمت مناسب آن است.

  • سرعت بالا در نصب و اجرا

دومین مزیت این تخته ها این است که به دلیل سبک بودن، به راحتی قابل جابجایی هستند و این موضوع سرعت استفاده از آنها را بالا می برد.

  • عمر زیاد

با وجود اینکه عمر این تخته ها کاملا به کیفیت و نحوه استفاده از آنها بستگی دارد؛ به طور میانگین طور عمر بیشتری دارند. در واقع، اگر شما به شکل درست از آنها استفاده کنید، طول عمر آنها افزایش میابد.

  • کیفیت بالا

یکی دیگر از مزیت های تخته قالب بندی چوبی، کیفیت بسیار بالایی است که دارد. این تخته ها به راحتی می توانند وزن سنگین بتن را تحمل کنند و در صورتی که تخته قالب بندی مناسبی را انتخاب کنید، می توان مقاومت آن در برابر رطوبت را تضمین کرد.

مطالب مرتبط: تفاوت بین پلای وود قالب بندی و پلای وود داخلی

از آنجا که تخته قالب بندی نقش مهمی در شکل گیری ساختمان دارد، باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. اگر تخته قالب بندی، کیفیت بالایی نداشته باشد، مقاومت کمی در برابر رطوبت خواهد داشت و ممکن است بر اثر وزن بالای بتن، تغییر شکل دهد. همچنین یک تخته قالب بندی بی کیفیت ممکن است در برابر وزن بتن، واژگون شده و خسارات بسیاری ایجاد کند.

نحوه استفاده از تخته قالب بندی بتن

تخته قالب بندی روسی

همانطوری که پیش تر گفته شد، از تخته قالب بندی، در ساختمان های بتنی استفاده می شود. برای استفاده از تخته قالب بندی، باید نکات بسیاری به شرح زیر را مورد توجه قرار داد:

استفاده از روغن پوشش دهنده

از آنجا که تخته قالب بندی به طور مستقیم با بتن در تماس است و آب بتن به آن جذب می شود؛ ممکن است این تماس مستقیم موجب فاسد شدن آن شود. برای اینکه از این موضوع جلوگیری شود، هنگام استفاده از قالب پلی وود، باید سطح آن را پیش از استفاده با روغن مخصوص، پوشش دهید. این کار از انجام واکنش بین بتن و تخته جلوگیری می کند.

کوبیدن میخ

برای استفاده از تخته قالب بندی و در حین انجام عملیات بتن ریزی، میخ های بسیاری روی آن کوبیده می شود. با این کار می توان فهمید که آیا تخته قالب بندی، کیفیت بالایی دارد یا خیر. تخته قالب بندی روسی، یکی از باکیفیت ترین گزینه های در دسترس در ایران است که می توانید به راحتی آن را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

تخته قالب بندی روسی

تخته قالب بندی روسی

در بازار چوب ایران به هر نوع چوب سفید یا تیره رنگی، چوب روسی گفته می شود که در کشور روسیه تولید می گردد. روش تولید این چوب به این صورت است که بعد از قطع درختانی همچون کاج ، نراد روسی ، بلوط، راش و … با روشی نوین این محصول را به شکل های مختلفی درآورده و بعد از بسته بندی به کشورهای دیگر صادر می کنند. قیمت تخته قالب بندی روسی با توجه به نوع چوب استفاده شده متفاوت است. به عنوان مثال چوب نراد مقاومت کمتری نسبت به چوب راش دارد، به همین دلیل قیمت چوب روسی نراد کمتر است.

انواع چوب روسی

  1. چوب نراد روسی
  2. چوب لمبه روسی
  3. چوب بلوط
  4. چوب راش
  5. چوب کاج که این نوع چوب پرکاربردی ترین چوب روسی است.

کاربرد چوب روسی

چوب روسی در صنایع مختلف به ویژه ساختمان سازی کاربردهای گسترده ای دارد؛ زیرا این نوع چوب به دلیل سبک بودن بطور گسترده در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به چند موارد از کاربرد چوب روسی در این صنعت را  اشاره کرده ایم:

  • تخته زیرپایی
  • تخته بنایی
  • چوب زیرسازی سقف
  • تخته قالب بندی بتن

علاوه برموارد گفته شده، این نوع چوب به دلیل استحکام و قابلیت ارتجاعی بالا یکی از چوب های مورد استفاده در حوزه دکوراسیون می باشد.

ویژگی های چوب روسی

قیمت تخته قالب بندی روسی

  • مقاومت در برابر عوامل مخرب چوب مانند بید، سوسک و موریانه
  • به دلیل وزن سبک، مناسب برای ساخت کلبه های چوبی می باشد.
  • در برابر سمباده و میخ مقاومت خوبی دارد.
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • به راحتی ترک نمی خورد.
  • در دسترس بودن در تمام ایران

قیمت تخته قالب بندی در تهران

همانطور که گفته شد، تخته قالب بندی مزایای بسیاری همچون قیمت مناسب دارد. قیمت یکی از عوامل بسیار مهم در خرید تخته قالب بندی است، با این حال شما باید علاوه بر قیمت، به کیفیت هم توجه ویژه ای داشته باشید. طبیعتا هرچه کیفیت و دوام این تخته بالاتر باشد، قیمت بیشتری خواهد داشت.

تخته قالب بندی می تواند از جنس تخته چندلایی، پلای وود، تخته هفت لایه و حتی ام دی اف باشد. بسته به اینکه چه مواد اولیه ای در آن استفاده شده باشد، این قیمت می تواند متغیر باشد.

در نهایت باید گفت، زمانی که بتن بتواند وزن خود را تحمل کند، می توان تخته قالب بندی را برداشت. با این حال برای برداشتن این تخته ها باید به موضوعات بسیاری توجه کرد. به عنوان مثال برای برداشتن قالب در تیرها و ستون ها، پس از اینکه شکل هندسی آنها ایجاد شد، می توان اقدام کرد. زمان مورد نیاز برای این کار در سقف و تیرها، بین 2 تا 4 هفته است.

همچنین شرایط جوی نقش تعیین کننده ای بر زمان برداشت قالب دارد، به عنوان مثال در هواس سرد، بتن ها دیرتر سخت شده و در نتیجه این زمان هم به تعویق می افتد.

فروش تخته قالب بندی

مجموعه ما به عنوان شرکتی متخصص در زمینه فروش تخته قالب بندی با کیفیت ترین و مرغوب ترین محصولات را به فروش می رساند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فروش تخته قالب بندی و خرید سیستم قالب بندی با کارشناسان ما تماس گرفته تا راهنمایی جامع تری را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *