منو

چوب، لمسی از طبیعت

لوگو_سفید_مدحت3

Wood, Touch of nature

EN

چوب، لمسی از طبیعت

ام دی اف ملامینه

ام دی اف ملامینه چیست؟ ورق ام دی اف و ملامینه چه تفاوتی دارند؟

اگر به دنبال بازسازی آشپزخانه و تغییر کابینت های خود بوده اید و یا به دنبال ساخت یا خرید یک وسیله چوبی از جنس ام دی اف هستید؛ حتما نام ام دی اف ملامینه را شنیده اید. ام دی اف ملامینه، نوعی از ام دی اف است که با روکش ملامین پوشانده شده است.

حتما سوالات بسیاری در این خصوص به ذهنتان رسیده است. سوالاتی همچون اینکه ملامینه چیست؟ ام دی اف چگونه ساخته می شود؟ ام دی اف ملامینه چگونه ساخته می شود و در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟ حتی ممکن است در مورد تفاوت ام دی اف و ملامینه سوالاتی داشته باشد. به منظور پاسخ به تمامی این سوالات، در اینجا قصد داریم ضمن تعریف موارد فوق، در خصوص ویژگی ها، مزیت ها معایب ام دی اف ملامینه صحبت کنیم.

ورق ام دی اف چیست؟

همانطور که در ام دی اف چیست گفتیم؛ ام دی اف یک تخته فیبر با چگالی متوسط است. ام دی اف در ضخامت های متفاوت و با استفاده از خرده چوب ها تولید می شود و در بازار موجود است.

ام دی اف ملامینه چیست؟

از ام دی اف ها برای مصارفی همچون ساخت کابینت و کمدها استفاده می شود. برای ساخت ام دی اف از خرده چوب ها و الیاف چوب، رزین و انواع چسب استفاده می شود. این مواد با استفاده از فشار و دمای بالا، متراکم شده و ام دی اف تشکیل می شود.

با این حال این ام دی اف ها به صورت خام قابل استفاده نیستند و بدون روکش ام دی اف، نسبت به رطوبت بسیار حساس اند و مقاومت بالایی ندارند. بعلاوه ام دی اف به صورت خام، زیبا نیست و برای مصارفی همچون ساخت کابینت ام دی اف، مناسب نخواهد بود.

در نتیجه برای استفاده نیاز به یک روکش دارد که بتواند از نفوذ رطوبت جلوگیری کند و زیبایی ام دی اف هایی که در ذهن ماست را به همراه بیاورد. به این ترتیب انواع ام دی اف هایگلاس، ملامینه و … براساس نوع روکش آنها شکل می گیرد که ام دی اف ملامینه یکی از آنهاست.

ورق ملامینه چیست؟

ورق ملامینه، یکی از انواع روکش ام دی اف است که از پلاستیک سختی تشکیل شده است. ملامینه از طریق پلیمریزاسیون و به عنوان یک ماده پلاستیکی سخت و بادوام تشکیل می‌شود و ویژگی هایی همچون مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش را داراست. از ملامینه علاوه بر ام دی اف در تخته سه لایی، نئوپان، پلای وود و انواع چوب استفاده می شود و می توان آن را در رنگ ها، طرح ها، اندازه ها و ضخامت های مختلف یافت.

از ملامینه در کابینت ها، کف، مبلمان و مواردی از این دست استفاده می شود. از مزیت های این روکش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طیف گسترده ای از رنگ ها و الگوهای روکش ملامینه برای انتخاب وجود دارد.
  • این پوشش نه تنها ضد آب است، بلکه در برابر شکستگی و خراش نیز مقاوم است.
  • مقرون به صرفه است و برای پوشش سایر محصولات چوبی استفاده می شود.
  • وزن پایینی دارد.

با این حال روکش ملامینه دارای معایبی همچون این موارد را داراست:

  • مستعد خرد شدن است.
  • در برخی موارد ممکن است در جایی که از میخ و پیچ استفاده می شود، پارگی رخ دهد.

منبع: nisbets.co

با وجود اینکه ملامین، یک روکش است؛ در برخی مناطق به نئوپان با روکش ملامینه، ورق ملامینه گفته می شود. به همین دلیل به اشتباه ملامینه و ام دی اف را دو نوع فرآورده چوبی متفاوت می دانند. در مواقع منظور از ورق ملامینه که در ادامه تفاوت آن را با ام دی اف برری می کنیم؛ نئوپان با روکش ملامینه است.

ام دی اف ملامینه چیست؟

ام دی اف ملامینه، از انواع ام دی اف است که بر روی آن روکشی از جنس ملامین استفاده شده است. از ام دی اف ملامینه به جای تخته هفت لایه، سه لایه و … در مصارف مختلف استفاده می شود. در ام دی اف ملامینه، روکشی از جنس ورق ملامینه بر روی آن چسبانده یا پرس شده است. روکش ام دی اف ملامینه قطری بین 25 تا 35 صدم میلیمتر است که مقاومت بسیار بالایی دارید و شبیه به پلاستیک سخت می باشد.

ویژگی های ام دی اف ملامینه

در بسیاری از موارد برای ساخت کابینت از ام دی اف ملامینه استفاده می شود که به آن کابینت ملامینه گفته می شود.

روکش ام دی اف ملامینه به شکل برگه کاغذی است که از یک طرف به چسب ملامین فرمالدئید (mf)، آغشته شده است. ام دی اف به صورت خام، ضعف های بسیاری همچون باد کردن در اثر رطوبت و آب، استحکام پایین و زشتی دارد که با استفاده از یک ورق ملامینه می توان این ضعف را از بین برد.

ام دی اف ملامینه به نسبت ام دی اف خام مزایای بسیاری دارد. هنگامی که روکش ملامین روی ام دی اف پرس می شود؛ آن را تبدیل به یک ابزار ضد آب، زیبا و مستحکم می کند.

تفاوت ملامینه با ام دی اف

همانطور که پیش تر گفته شد، در بسیاری از مناطق به نئوپان با روکش ملامینه، ورق ملامینه گفته می شود. با توجه به این موضوع در اینجا به بررسی تفاوت ورق ملامینه با ام دی اف خواهیم پرداخت. تفاوت ورق ام دی اف و ورق ملامینه را می توان در چند بخش بررسی کرد:

  1. وزن و تراکم

وزن و تراک دو عاملی هستند که در ورق ملامینه و ام دی اف، متفاوت است. از آنجا که ورق ملامینه از جنس نئوپان است وزن و تراکم کمتری دارد. در نقطه عکس هم ام دی اف ملامینه با حجم و وزن بالاتر قرار دارد که در آن خرده چوب ها و الیاف چوب، به شکل متراکم تری هستند.

  1. مقاومت نسبت به رطوبت

روکش نقش مهم در مقاومت در برابر رطوبت و خراش است. فرقی نمی کند نوع چوب از جنس نئوپان باشد یا ام دی اف. زمانی که از روکش ملامینه در آنها استفاده میشود؛ مقاومت بالایی هم خواهند داشت. با این حال نئوپان به تنهایی از ام دی اف مقاومت کمتری دارد و راحت تر در برابر رطوبت دچار تورم می شود.

  1. مقاومت نسبت به حرارت

تفاوت دیگر ورق ملامینه و ام دی اف در مقاومتی است که در برابر حرارت دارند. باید گفت، روکش ملامینه به تنهایی مقاومتی در برابر حرارت ندارد. در نتیجه چون هر دو ورق های ام دی اف و ملامینه، از روکش های ملامینه تشکیل شده اند؛ مقاومتشان در برابر حرارت یکسان است.

  1. قابلیت ابزار خوری

منظور از این مورد این است که در زمان برش زدن و تغییر در ظاهر چوب، چه مقدار راحت تر می توان از ابزار استفاده کرد؟ به طور کلی برشکاری و تغییر بر روی ورق ملامینه سخت تر است؛ چرا که هرچه تکه های تخته چندلایی ورق، درشت تر باشد، برش دادن آن سخت تر می شود. پس در این زمینه ام دی اف ملامینه گزینه بهتری است.

  1. مقاومت در برابر فشار و خم شدن

از آنجا که این عامل کاملا به مغزی ورق بستگی دارد، عاملی نیست که با روکش ملامینه مرتبط باشد. به طور کلی مقاومت ورق ام دی اف از نئوپان در برابر فشار و خم شدن بیشتر است. در نتیجه در این زمینه مقاومت ام دی اف از ورق ملامینه بیشتر است.

  1. مقاومت نسبت به خش شدن

در این زمینه دو ورق با یکدیگر تفاوتی ندارند، چرا که جنس روکش هر دو ملامینه و نسبتا یکسان است.

  1. شکل ظاهری، زیبایی و میزان لکه پذیری

از آنجا که این عوامل هم مستقیما به جنس روکش بستگی دارند؛ در هر دو ورق ام دی اف و ملاینه یکسان خواهد بود. میزان لکه پذیری و جذب لکه ها هم عاملی است که فقط به جنس روکش مربوط است. در نتیجه در هر دو نوع آنها یکسان است.

ویژگی های ام دی اف ملامینه

همانطور که پیش تر گفته شد؛ ام دی اف ملامینه، یکی از انواع ام دی اف است که از روکش ملامینه تشکیل شده است. از ویژگی های این نوع ام دی اف می توان به مقاومت بالا در برابر خش، رطوبت و سهولت در استفاده از بزار برای شکل دهی به آن اشاره کرد. ام دی اف ملامینه، همچنین بسیار زیباست و می توان از آن برای تولید کابینت ام دی اف، قفسه و سایر ابزارآلات چوبی استفاده کرد.

با توجه به موارد گفته شده در بالا پیشنهاد می کنیم برای مصارفی همچون کابینت آشپزخانه یا مناطق پررطوبت خانه، از نئوپان با روکش ملامینه یا ورق ملامینه استفاده نکنید. چرا که رطوبت به شدت به نئوپان آسیب می رساند و آشپزخانه بخشی است که به شدت در معرض رطوبت قرار دارد. با این حال شما می توانید برای مناطق با رطوبت کم همچون کمدها از ورق ملامینه استفاده کنید. چرا که قیمت کمتر و وزن سبک تری نسبت به ام دی اف ملامینه دارد.

پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید ام دی اف، انواع پلای وود و ویژگی های مربوط به هر یک آشنا شوید؛ به دیگر مقالات مدحت وود مراجعه کنید. همچنین اگر قصد خرید انواع چوب و پلای وود را دارید با مشاورین ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *