منو

چوب، لمسی از طبیعت

آرم شرکت مدحت وود

Wood, Touch of nature

چوب، لمسی از طبیعت

چوب در کشتی سازی

چوب در کشتی سازی، از سنت تا تکنولوژی

در کتب مقدس آمده که حضرت نوح، درختان را می‌برید تا کشتی بزرگی بسازد و مومنان را از عذاب الهی نجات دهد. از همان زمان، چوب مهمترین متریال ساخت کشتی بوده و حتی تا به امروز هم جایگاه خود را در این صنعت بزرگ حفظ کرده است.

چوب‌ها انعطاف پذیر و سبک وزن هستند و قابلیت این را دارند که روی سطح آب شناور بمانند. به همین دلیل، مناسب‌ترین گزینه برای ساخت کشتی به حساب می‌آیند. از سوی دیگر می‌توان با راهکارهای مختلف، مقاومت چوب را بالا برد تا در برابر رطوبت دچار پوسیدگی و خرابی نشود.

در این مقاله از وبسایت مدحت وود می‌خواهیم به اهمیت چوب در کشتی سازی بپردازیم و بگوییم که چرا در گذر سالیان دراز، هنوز هم این ماده، اصلی‌ترین متریال ساخت کشتی به حساب می‌آید! اگر شما هم نسبت به این موضوع کنجکاو هستید و می‌خواهید انواع چوب کشتی سازی را بشناسید، حتما به اسکرول کردن این متن ادامه دهید.

چوب در کشتی سازی

تاریخچه استفاده از چوب در کشتی سازی

گفتیم که ساخت کشتی از چوب مدت‌هاست که وجود داشته و تقریباً قدمتی به اندازه صنعت کشتی سازی دارد. کشتی سازی از چوب به دوران مصر باستان و تمدن بین النهرین برمی‌گردد. در واقع، انسان با ساخت کشتی‌ها و قایق‌های کوچکی به نام کانو مسیر خود را به آب‌های آزاد باز کرد و تمدن خود را گسترش داد.

بررسی متون تاریخی نشان می‌دهد که یونانی‌ها، فنیقی‌ها و رومی‌ها برای اولین بار از چوب‌های مقاومی مثل بلوط و کاج برای ساخت کشتی و قایق استفاده کردند و همین عامل سبب شد که بخش زیادی از دنیای آن زمان را به تسخیر خود درآورند.

بر اساس داستان‌های تاریخی، وایکینگ‌ها با ساخت کشتی‌های بزرگ و مقاوم توانستند آب‌های آزاد را پشت سر بگذارند و سرزمین‌های آنگلوساکسون‌ها را به تسخیر خود درآورند. اگر به فکر انسان نمی‌رسید که از چوب برای ساخت کشتی استفاده کند، احتمالاً تمدن و فرهنگ هیچوقت انقدر پیشرفت نمی‌کرد و چهره‌ی دنیایی که امروز می‎‌شناسیم، به کلی متفاوت می‌شد.

بهترین چوب‌ها برای ساخت کشتی در آن زمان، چوب بلوط و درخت‌های سوزنی برگ بودند. از چوب در ساخت دکل کشتی، بدنه آن و عرشه استفاده می‌شد. گرچه بعد از انقلاب صنعتی و آغاز دوره مدرن، فلزات نیز راه خود را به مسیر کشتی سازی باز کردند اما هنوز هم چوب جایگاه ویژه خود را حفظ کرده است.

تاریخچه استفاده از چوب در کشتی سازی

انواع چوب های سنتی در کشتی سازی

اگر نگاهی به صنعت کشتی سازی در نقاط مختلف دنیا بندازیم، متوجه می‌شویم که این صنعت، رنگ و چهره متفاوتی دارد. مهمترین فاکتور در این تنوع به بافت گیاهی آن منطقه برمی‌گردد. مردم هر منطقه، با درختانی که در آنجا رشد می‌کرد، کشتی می‌ساختند. هرچقدر دسترسی مردمان ساکن یک منطقه به درختان متنوع‌تر بود، صنعت کشتی سازی نیز پیشرفت بیشتری می‌کرد.

به طور سنتی از چند چوب مختلف در صنعت ساخت کشتی استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم:

     

      • بلوط: چوب این درخت سنگین، مقاوم و زیباست و به همین دلیل، طبیعتاً در صنعت کشتی سازی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. از همه مهم‌تر، مقاومت چوب بلوط در برابر رطوبت و پوسیدگی است که ارزش این چوب را در کشتی سازی چندین برابر می‌کند.

      • سدر: در خاورمیانه و مناطق نزدیک به مدیترانه، درخت سدر کاملاً آشناست. به همین دلیل، از این چوب در صنعت کشتی سازی استفاده می‌شود. مهمترین ویژگی چوب سدر وزن سبک آن و مقاومت در برابر پوسیدگی است که این چوب را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ساخت کشتی تبدیل می‌کند.

      • کاج: این درخت سردسیری که در نقاط شمالی کره زمین به فراوانی یافت می‌شود، گزینه‌ای عالی برای ساخت برخی از نواحی کشتی از جمله دکل و عرشه است.

      • تیک: شاید تا به حال نام این درخت را نشنیده باشید اما تمام ساکنان جنوب شرق آسیا با این درخت مخصوص آشنا هستند. تیک دوام بالایی دارد و می‌تواند در برابر آب شور، مقاومت خوبی از خود نشان دهد. به همین دلیل برای کشتی رانی در اقیانوس‌های بزرگ و خیلی شور، بهترین گزینه محسوب می‌شود. بیشتر کشتی‌های تجاری و نظامی از جنس درخت تیک هستند.

    انواع چوب در کشتی سازی

    کاربردهای پلای وود در ساخت کشتی

    منابع طبیعی مثل چوب ارزش بسیار زیادی دارند و نمی‌توان همواره از آن‌ها استفاده کرد. اینجاست که پای محصولاتی مثل پلای وود وسط می‌آید که کارکرد خیلی خوبی در ساخت کشتی و دیگر وسایل چوبی دارد.

    احتمالاً می‌دانید که پلای وود یا تخته چندلایی از مواد چندلایه‌ای ساخته می‎شود که از ترکیب ورق‌های نازک چوب که به صورت تاروپود کنار هم قرار می‌گیرند، چسب مخصوص و افزودنی‌های دیگر به دست می‌آید.

    پلای وود مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه، رطوبت و پوسیدگی دارد و همین ویژگی‌ها، آن را به یک ماده عالی برای کشتی سازی تبدیل می‌کند. برخی از موارد مصرف پلای وود در کشتی سازی شامل موارد زیر است:

       

        • کف و عرشه: اگر تا به حال روی یک کشتی مدرن پا گذاشته باشید، احتمالاً می‌دانید که کف و عرشه این کشتی‌ها از پلای وود ساخته شده‌اند. از آنجایی که رفت و آمد روی عرشه بسیار زیاد است، طبیعتاً باید از ماده‌ای مثل پلای وود استفاده شود که مقاومت خوبی در برابر سایش و ضربه دارد. علاوه بر این به دلیل وزن سبک، جایگزین خوبی برای چوب‌های سنگین است.

        • بدنه کشتی: شاید در گذشته از چوب‌های سنگین برای ساخت بدنه کشتی استفاده می‌شد اما امروزه پلای وود سبک و ضد ضربه، گزینه مناسب‌تری است. این ماده در برابر خمیدگی هم مقاومت خوبی دارد.

        • قسمت‌های داخلی کشتی: کابین کشتی‌های جدید تفریحی نیز از پلای وود ساخته می‌شوند. می‌توان این ماده را به اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف تولید کرد و همین انعطاف پذیری در تولید است که باعث محبوبیت آن در کشتی سازی شده.

      پلای وود در کشتی سازی

      مزایای استفاده از پلای وود در کشتی سازی

      مزیت‌های استفاده از پلای وود در کشتی سازی بسیار زیاد است و همین مزایا بوده که به تدریج استفاده از چوب سنتی را کنار زده است. واقعیت اینجاست که پلای وود، سبک‌تر و مقاوم‌تر است و همین دو عامل هم برای جایگزینی آن با چوب سنتی کافی می‌باشد.

      در ادامه به برخی از مزیت‌های پلای وود اشاره کرده‌ایم:

         

          • مقاومت در برابر آب: برای یک کشتی، هیچ چیز مهم‌تر از مقاومت در برابر آب نیست. پلای وود با یک ماده ضدآب مثل رزین پوشش داده می‌شود و به این ترتیب، نفوذناپذیر می‌گردد.

          • سبک وزن است: داستان کشتی‌هایی که به دلیل وزن بالا غرق شده‎اند، به گوش خیلی از ما آشناست. پلای وود سبک است و خطر غرق شدن کشتی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، سرعت بالاتری خواهند داشت و می‌توانند مانور بیشتری بدهند.

          • بادوام است: هزینه تعمیر و ترمیم کشتی بالاست و به همین دلیل معمولاً از موادی در ساخت آن استفاده می‌شود که دوام بالایی داشته باشند. پلای وود طول عمر زیادی دارد و کمتر نیازمند تعمیر می‌شود.

          • ارزان قیمت است: آخرین مزیت بزرگ پلای وود، قیمت ارزان و به صرفه آن است. به این ترتیب در هزینه‌های ساخت کشتی صرفه‌جویی خواهد شد.

        سخن آخر

        شرکت مدحت وود یکی از بزرگترین واردگنندگان مستقیم پلای وود عمده با برند اختصاصی JM ، متعهد شده با کیفیت ترین پلای وود را در اختیار مشتریان خود قرار دهد . شما میتوانید برای خرید پلای وود به صورت عمده و چوب های صنعتی و ساختمانی با همکاران ما در این مجموعه تماس بگیرید.

        دیدگاهتان را بنویسید

        نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *