منو

چوب، لمسی از طبیعت

آرم شرکت مدحت وود

Wood, Touch of nature

چوب، لمسی از طبیعت

چوب مناسب اسباب بازی

چوب مناسب ساخت اسباب بازی چیست؟

انتخاب متریال‌های مناسب همواره یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان اسباب بازی بوده است. به جرأت می‌توان بیان کرد که چوب یک گزینه برتر در این زمینه محسوب می‌شود که از قرن‌ها پیش مورد استفاده قرار گرفته است. چوب‌هایی که جهت تولید اسباب بازی کاربرد دارند خود به دسته‌های متعددی تقسیم‌بندی شده‌اند که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. جهت یافتن چوب مناسب ساخت اسباب بازی با ما همراه باشید.

چوب مناسب اسباب بازی

چرا چوب برای اسباب بازی کودکان مناسب است؟

نخستین موضوعی که باید در مورد آن با شما صحبت کنیم، لزوم استفاده از چوب جهت تولید اسباب بازی کودکان است که خود شامل چندین دلیل گوناگون است. اولین مورد را می‌توان طبیعی بودن چوب دانست. برخلاف متریال‌های دیگری که در این رابطه به کار گرفته می‌شوند، از جمله انواع پلاستیک، چوب از دل طبیعت به دست می‌آيد و هیچ‌گونه ماده شیمیایی سمی و خطرناکی در آن یافت نمی‌شود. این بدان معناست که بیماری‌‌های ناشی از مواد شیمیایی به کودک انتقال پیدا نمی‌کنند و در نتیجه سلامت وی به خطر نمی‌افتد. شاید به همین جهت باشد که اسباب بازی‌های چوبی همواره محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند. یافته‌های باستان‌شناسی نیز نشان می‌دهد که انسان‌ها در گذشته‌های بسیار دور نیز از این متریال جهت ساخت اسباب بازی استفاده می‌کرده‌اند.

یکی دیگر از مزایای چوب که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذر کرد، دوام بالای آن نسبت به متریال‌های دیگر است. این موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند که قصد داشته باشیم یک اسباب بازی را برای نسل‌های گوناگون به کار بگیریم. اسباب بازی‌‌های چوبی در اکثر موارد بیشتر از نمونه‌های پلاستیکی عمر می‌کنند و در عین حال ساختار کلی آن‌ها به هیچ عنوان دچار خرابی و فرسودگی نمی‌شود. این موضوع منجر به کاهش نیاز به تولید اسباب بازی‌های پلاستیکی خواهد شد و نقش مهمی در جلوگیری از آسیب دیدن محیط زیست دارد.

آخرین مزیت چوب که آن را به یک گزینه عالی برای ساخت اسباب بازی تبدیل می‌کند، شکوه و زیبایی آن است. برخی به همین علت، چوب را به عنوان یک متریال لوکس در نظر می‌گیرند. طبیعتاً وقتی یک اسباب بازی زیباتر باشد، کودکان بیشتر به آن علاقه‌ پید می‌کنند و تمام تلاش خود را برای حفاظت از آن به کار می‌‌گیرند. جهت پیدا کردن چوب مناسب برای اسباب بازی باید به چند نکته مهم دقت کرد.

چوب مناسب اسباب بازی

انواع چوب مناسب برای ساخت اسباب بازی | چوب مناسب برای اسباب بازی

گفتیم که چوب یک متریال بسیار مناسب برای تولید انواع اسباب بازی است، اما این بدان معنا نیست که می‌توانیم از چوب تمام درختان برای این کار استفاده کنیم. اگر به دنبال آن هستید که اسباب بازی‌های تولید شده توسط شما کیفیت بالایی داشته باشند، لازم است به نوع چوبی که به کار می‌‌گیرید نیز دقت داشته باشید، در غیر این صورت محصولات تولیدی نه تنها زیبایی و دوام مدنظر ما را ندارند، بلکه ممکن است طرح دلخواه شما را به خوبی به نمایش نگذارند.

چوب هر درخت دارای ویژگی‌های مختص به خود است و همین موضوع انتخاب یک گزینه مناسب از بین آن‌ها را به امری دشوار تبدیل می‌کند، به خصوص برای افرادی که تجربه چندان زیادی در این رابطه ندارند. برای پیدا کردن چوب‌های مناسب باید به چند عامل مهم توجه داشته باشیم تا بتوانیم بهترین مورد را برگزینیم. اولین مورد آن است که چوب انتخابی چندان گران قیمت نباشد. به کارگیری چوب‌های گران قیمت هزینه تولید شما را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. این امر منجر به بیشتر شدن قیمت محصولات نهایی می‌شود و احتمال خرید آنان توسط اکثر مشتریان کاهش می‌یابد.

چوب مناسب برای ساخت اسباب بازی باید در ابعاد گوناگونی قابل تهیه باشد تا بتوان هر نوع محصولی را به کمک آن ساخت. در واقع چوبی که به کار می‌گیرید نباید شما را محدود کند.  با توجه به تمام این موارد، چوب‌های مخصوص ساخت اسباب بازی به سه دسته مهم تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارت‌اند از: چوب‌های سخت، چوب‌های نرم و تخته چند لا.  گزینه آخر را با نام‌های دیگری همچون چوب پلای وود (Plywood) نیز یاد می‌کنند. بهتر است هر یک از انواع چوب مناسب برای اسباب بازی را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

چوب برای اسباب بازی

چوب‌های سخت: راش، توسکا، بلوط

نخستین دسته‌بندی مهمی که باید از ‌آن‌ها یاد کنیم، چوب‌های سخت هستند. در این دسته‌بندی باید چوب‌هایی همچون راش، توسکا و بلوط را قرار دهیم که در زبان انگلیسی به آن‌ها Beech wood، alder wood و oak wood گفته می‌شود. حتی اگر کمی با انواع چوب آشنایی داشته باشید، احتمالاً از این موضوع مطلع هستید که راش یکی از سخت‌ترین چوب‌های موجود در طبیعت را به ما ارائه می‌دهد. استحکام بسیار زیاد این چوب آن را به یک انتخاب بسیار مناسب جهت تولید اسباب بازی‌های نسبتاً بزرگ تبدیل کرده است و به همین دلیل طرف‌داران بسیار زیادی دارد. یکی دیگر از مزیت‌های چوب راش آن است که به راحتی می‌توان سطح آن را صاف و یکدست کرد، همان موضوعی که در ساخت اسباب بازی کودکان بسیار مهم است.

چوب توسکا نیز همانند چوب راش ساختاری قوی دارد و حتی از آن جهت تولید انواع سازه‌های دکوراتیو نیز کمک گرفته می‌شود. این چوب رنگی که بر روی آن قرار می‌گیرد را به بهترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارد و جذابیت اسباب بازی‌های مدنظر شما را چندین برابر می‌کند. وزن توسکا نسبت به سایر چوب‌های مستحکم کمتر است و به همین دلیل گزینه خوبی جهت تولید اسباب بازی است.  

چوب بلوط را می‌توان جزو مقاوم‌ترین متریال‌هایی دانست که امکان استفاده از آن‌ها برای تولید انواع صنایع دستی و اسباب بازی وجود دارد. ساختار این چوب به گونه‌ای است که یک بافت کاملاً یکدست و مستحکم را در اختیار ما قرار می‌دهد. چوب بلوط نسبت به راش و توسکا سنگین‌تر است، اما این موضوع از جذاب بودن آن نمی‌کاهد. محصولاتی که به کمک این چوب ساخته می‌شوند معمولاً بیش از هر محصول دیگری عمر می‌کنند و به همین دلیل یک چوب مناسب برای اسباب بازی است.

اسباب بازی چوبی

چوب‌های نرم: کاج، صنوبر | چوب مناسب برای اسباب بازی

در کنار چوب‌های سخت، می‌توان برای ساخت انواع اسباب بازی از چوب‌های نرم کمک گرفت. البته بهترین گزینه‌هایی که می‌توانیم از آن‌ها یاد کنیم عبارت‌اند از: چوب کاج یا Pine wood و چوب صنوبر یا spruce wood که هر دو انتخاب‌هایی عالی بر شمرده می‌شوند. از چوب‌های نرم زمانی استفاده می‌شود که ساختار اسباب بازی ما کمی پیچیده‌تر باشد و به کنار هم قرار دادن چندین قسمت یا پارت مختلف نیاز داشته باشیم. چوب‌های نرم به علت انعطاف خوب خود به این صورت نامگذاری شده‌اند و به همین دلیل استفاده از ابزارهای گوناگون بر روی آن‌ها راحت‌تر خواهد بود. البته، نمی‌توان انتظار داشت که استحکام چوب‌های سخت را به ما ارائه کنند.

چوب صنوبر بسیار خوش تراش است و به همین جهت می‌توان آن را به سادگی به هر طرح و شکلی در آورد. چنین مزیت مهمی باعث شده است تا از چوب صنوبر در حوزه مبلمان نیز کمک گرفته شود. کار با این چوب راحت است و نجاران در زمان استفاده از آن با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوند. به خصوص زمانی که قصد تولید انواع اسباب بازی را داشته باشند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید درخت صنوبر رشد سریعی دارد و به همین دلیل چوب آن با قیمت مناسب به روش می‌رسد.

چوب کاج را می‌توان از پرکاربردترین انواع چوب در جهان دانست که علاوه بر ساخت اسباب بازی جهت تولید انواع مبلمان، لوازم دکوراتیو، نماهای چوبی و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین ویژگي‌ چوب کاج آن است که در برابر پوسیدگی‌ مقاومت بسیار خوبی دارد و بنابراین از عمر مفید بالایی برخوردار است. این چوب رنگ‌های مختلفی دارد به صورتی که برخی از چوب‌های کاج به رنگ کهربایی و برخی دیگر به رنگ قهوه‌ای هستند. در کنار این موارد، تخته چند لا هم یک چوب مناسب برای اسباب بازی است.

چوب مناسب اسباب بازی

تخته چند لا (پلای وود)

آخرین گزینه‌ای که در این زمینه باید به آن اشاره داشته باشیم تخته چند لا یا پلای وود است که در سال‌های اخیر طرف‌داران بسیار زیادی یافته است. این محصول از کنار هم قرار گرفتن چند لایه مختلف چوب در کنار هم و به صورت تاروپود ساخته می‌شود و به همین دلیل به آن تخته چند لا می‌گویند.

شکل متفاوت پلای وود باعث شده است تا کلیه مزایایی که در مورد چوب‌های دیگر گفته شد را در درون خود داشته باشد. این امر شامل مواردی همچون وزن پایین و استحکام بسیار بالا است. علاوه بر این،‌ تجربه نشان داده است که محصولات تولید شده به وسیله پلای وود تا در سال‌های متمادی شکل خود را حفظ می‌کنند و کوچک‌ترین آسیبی به آن‌ها وارد نخواهد شد.

تخته سه لا یا پلی وود را می‌توان به هر شکل و ابعادی برش داد. این موضوع به ما کمک می‌کند تا اسباب بازی‌های دلخواه خود را بسازیم و از زیبایی آن‌ها لذت ببریم. در کنار این موارد باید بیان کرد که پلای وود به سادگی پوسیدگی نمی‌شود و حتی اگر در محیط‌های نامناسب قرار بگیرد، شکل آن تغییر چندانی پیدا نمی‌کند.

برخی تصور می‌کنند که پلای وود نسبت به سایر چوب‌های مورد استفاده در صنعت اسباب بازی گران‌تر است. باید گفت که این ذهنیت در مورد تخته چندلایی کاملاً اشتباه است و نباید به آن توجه داشته باشید. امروزه همه کاربران می‌توانند به راحتی هرچه تمام‌تر این نوع چوب‌ را خریداری کنند.

مزایای ساخت اسباب بازی با پلای وود

دوام و استحکام

  • پلای وود به دلیل ساختار لایه ای خود، در مقایسه با چوب معمولی، مقاومت بیشتری در برابر شکستگی، ترک خوردگی و تاب برداشتن دارد. این ویژگی باعث می شود اسباب بازی های ساخته شده از پلای وود برای مدت طولانی تری دوام بیاورند و در برابر بازی های خشن کودکان مقاوم باشند.

ایمنی

  • پلای وود معمولاً از چوب های طبیعی ساخته می شود و اغلب با چسب های غیرسمی به هم چسبانده می شوند. این موضوع آن را به گزینه ای ایمن تر برای کودکان تبدیل می کند، به خصوص در مقایسه با اسباب بازی های پلاستیکی که ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر باشند.
  • لبه های پلای وود را می توان به راحتی سنباده زد تا صاف و بدون تیزی شوند و خطر آسیب دیدگی کودکان را کاهش دهند.

زیبایی طبیعی

  • پلای وود دارای زیبایی طبیعی و گرمایی است که می تواند به جذابیت بصری اسباب بازی بیافزاید. همچنین می توان آن را رنگ آمیزی یا تزئین کرد تا با هر سلیقه یا موضوعی مطابقت داشته باشد.

مقرون به صرفه بودن

  • پلای وود در مقایسه با سایر مواد مانند چوب سخت یا پلاستیک های با کیفیت بالا، گزینه ای مقرون به صرفه است. این امر آن را به یک انتخاب جذاب برای والدین و مربیانی تبدیل می کند که به دنبال اسباب بازی های بادوام و ایمن با بودجه محدود هستند.

 

اسباب بازی با تخته چندلایی

سخن پایانی

در این متن به انتخاب چوب مناسب برای اسباب بازی پرداختیم. استفاده از چوب از گذشته تاکنون در زمینه ساخت اسباب بازی رایج بوده است. چوب به علت برخورداری از مزایای گوناگون یک گزینه عالی برای این کار به شمار می‌رود و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. از بین چوب‌های مناسب برای تولید انواع اسباب بازی می‌توانیم به تخته‌ چند لا یا پلای وود اشاره کنیم. مدحت وود با سال‌ها تجربه در حوزه تولید و واردات پلای وود بهترین انتخاب شما عزیزان برای تهیه این محصولات است. برای خرید پلای وود و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *