منو

چوب، لمسی از طبیعت

cropped-Medhat-Nowruz-Png-2-removebg-preview-2.png

Wood, Touch of nature

EN

چوب، لمسی از طبیعت

انواع چوب در صنعت ساختمان سازی

انواع چوب طبیعی مورد استفاده در صنعت ساختمان

معماران و مهندسان هزاران سال است که چوب را به ‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر انواع سازه‌ها در نظر گرفته‌اند؛ زیرا در صنعت ساخت‌وساز ویژگی هایی همچون دوام بالا، زیبایی و کاربری خوب بسیار مهم است. اما نکته قابل توجه در این است که انتخاب درست می تواند سازه ای با استحکام برای شما پدید آورد.

 از این رو، یادگیری بیشتر در مورد چوب‌های مختلف مورد استفاده در ساخت‌و‌ساز می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری مصالح ساختمانی کمک کند. در این مقاله قصد داریم انواع چوب طبیعی مورد استفاده در صنعت ساختمان را مورد بررسی قرار دهیم.

کاربرد چوب در صنعت ساختمان

کاربرد چوب در ساخت و ساز

همانطور که متخصصان در مورد تغییرات آب‌و‌هوایی آگاه‌تر می‌شوند، معماران هم طرح‌های خود را برای گنجاندن چوب در صنعت ساخت‌و‌ساز تطبیق داده‌اند تا راه را برای آینده‌ای سازگار با محیط زیست باز کنند. با این حال، چوب در صنعت ساختمان یک مفهوم جدید نیست. قبل از ظهور فولاد، نجاران و کارگران از چوب برای تقویت یکپارچگی ساختاری پروژه‌های ساختمانی خود استفاده می‌کردند.

انتخاب چوب مناسب برای استفاده در صنعت ساختمان

در هنگام انتخاب چوب مناسب برای استفاده در ساختمان‌سازی باید به عوامل مختلفی دقت کنید. از جمله مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  • بافت چوب
  • رنگ چوب
  • جهت الیاف چوب
  • استحکام بالا
  • میزان رطوبت موجود در چوب
  • مقاومت در برابر حرارت یا قارچ

آیا چوب می‌تواند متریال خوبی برای استفاده در صنعت ساختمان باشد؟

کاربرد چوب در ساخت و ساز

همه می‌دانیم که چوب بسیار زیبا و مفید است اما آیا چوب می‌تواند متریال مناسبی برای استفاده در ساختمان ‌سازی باشد؟ برای این که بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم کافیست با هم مزایا‌ی استفاده از این محصول را در صنعت ساختمان ‌سازی مورد بررسی قرار دهیم:

مزایا استفاده از چوب در صنعت ساختمان سازی

این روز‌ها استفاده از چوب در صنعت ساختمان‌ سازی بسیار پرطرفدار شده است. مزایای کلیدی استفاده از این محصول در این صنعت به شرح زیر می‌باشد:

1.     دوستدار محیط زیست

چوب یک ماده‌ی طبیعی است و این بدان معنی می‌باشد که چوب به‌راحتی در دسترس، قابل بازیافت و استفاده‌ مجدد است. برخلاف فولاد که برای تهیه‌ی آن به سرمایه و نیروی کار زیادی نیاز است، چوب جایگزین پایدارتری است.

2.     کاربرد آسان

برخلاف فولاد، که فرآیند ساخت طولانی و پیچیده‌ای دارد، چوب به‌راحتی در دسترس است. این کاربرد آسان باعث می‌شود که استفاده از این محصول در ساختمان، نسبتاً معقول باشد. نگهداری از خانه‌های چوبی نیز ارزان است و در دراز مدت منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

کاربرد آسان

3.     مقاوم در برابر تغیرات آب و هوایی

اگرچه تغییرات آب و هوایی یکی از مهم‌ترین متغیر‌هایی است که بر مقاومت چوب تاثیرگذار است اما چوب‌هایی نیز به بازار عرضه شده‌اند که در برابر هر نوع تغییر در آب و هوا مقاوم هستند.

4.     مقاومت بهتر در برابر آتش

در حالی که چوب یک ماده‌ی قابل احتراق است، به روشی آهسته و قابل پیش‌بینی می‌سوزد. در هنگام آتش‌سوزی، یک لایه از زغال چوب روی این محصول تشکیل شده و به مقاومت در برابر آتش کمک می‌کند. این امر باعث می شود، هسته‌ی داخلی چوب در برابر نفوذ گرما مقاومت بالایی داشته باشد. این مکانیسم دفاعی طبیعی امکان سالم ماندن یک سازه‌ی چوبی در آتش را افزایش می‌دهد.

همچنین، شما می توانید از تخته چند لایه های ضد آب و مقاوم در برابر آتش در صنعت ساختمان سازی استفاده کنید.

5.     وزن سبک

در واقع یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از چوب، وزن سبک آن است. با توجه به این که سبک‌سازی و کاهش وزن سازه‌ها، بسیار اهمیت دارد (به‌خصوص در مناطق زلزله‌ خیز)، استفاده از چوب می‌تواند در این راستا بسیار موثر باشد. در واقع با به‌کار بردن چوب در صنعت ساختمان، می‌توان خسارات اقتصادی را در هنگام زلزله محدود نمود.

6.     عایق حرارتی

در مناطق با آب و هوای سردتر، مهندسان بیش‌تر از چوب در ساخت‌و‌ساز استفاده می‌کنند؛ زیرا چوب فضا را گرم نگه می‌دارد. علاوه بر این، هنگامی که چوب در کل پروژه اجرا می‌شود، می‌تواند به‌طور پایدار مصرف انرژی ساختمان را کاهش دهد. این موضوع نه ‌تنها از محیط زیست محافظت می‌کند، بلکه در هزینه‌ی برق نیز صرفه‌جویی می‌نماید.

7.     عایق صوتی

چوب صدا و اکو را جذب می‌کند و به همین دلیل این محصول به مصالح ساختمانی مناسب برای مکان‌های پر سر و صدا مانند املاک و ادارات تبدیل شده است.

8.     تطبیق‌پذیری

از آنجایی‌که چوب یک ماده‌ی طبیعی است، کارگران نجاری می‌توانند به‌راحتی آن را بازیافت کرده و مجدداً برای سایر موارد، مورد استفاده قرار دهند.

فواید چوب

9.     فواید سلامتی

سازه‌های چوبی سطح رطوبت را متعادل کرده و منجر به تنفس آسان‌تر می‌شود. گذشته از فواید سلامت جسمانی، تحقیقات نشان داده است که آوردن قطعه‌ای از طبیعت از طریق چوب به داخل خانه، سلامت عاطفی را بهبود می‌بخشد. چوب باعث ایجاد احساس گرما و راحتی در محیط می‌شود و دراز ‌مدت می‌تواند منجر به کاهش فشار خون و استرس شود.

از کدام چوب‌ها می‌توان در صنعت ساختمان استفاده کرد؟

مهندسان، چوب را به دو دسته‌ی چوب نرم و سخت، طبقه‌بندی کرده اند که هر یک کاربردی متفاوت دارند.

1.     چوب سخت

چوب سخت معمولاً سنگین‌تر از چوب نرم است و آن را به ماده‌ای مناسب برای ساخت پایه‌های یک پروژه‌ی ساختمانی تبدیل کرده است. همچنین، پیمانکاران از این محصول برای ایجاد سقف، دیوار و کفپوش استفاده می‌کنند. یکی از دلایلی که باعث شده افراد از این نوع چوب برای کارهای ساختمانی خود استفاده کنند، استحکام و دوام بالای آن است که باعث طول عمر سازه می شود. این امر چوب سخت را به گزینه‌ای باکیفیت اما گران برای تولید اثاثیه‌ی منزل، قالب‌های چوبی جامد و نازک‌کاری داخلی تبدیل می‌کند.

مطالعه بیشتر: تخته سه لا در سقف سازی

2.     چوب نرم

نجاران از چوب نرم برای ساخت سازه‌های داخلی مانند درب‌ها، قاب پنجره‌ها و قاب‌های چوب سخت استفاده می‌کنند. از آنجایی که چوب نرم بسیار متراکم‌تر از چوب سخت است، از اصل «طراحی فرم مطابق با عملکرد» پیروی می‌کند. به‌عنوان مثال، یک درب ساخته شده از چوب نرم به اندازه‌ی کافی بادوام است و می تواند تا سال‌ها دوام بیاورد، در عین حال به اندازه‌ی کافی برای فشار دادن و کشیدن انعطاف‌پذیر نیست.

چوب مهندسی شده

چوب مهندسی شده به‌دلیل تطبیق‌پذیری، استحکام و هزینه‌های مناسب، برای پروژه‌های ساختمانی ایده‌آل است. این نوع چوب معمولاً در پروژه‌های ساختمانی بزرگ به ‌عنوان بخشی از تیرهای باربر، دیوارپوش و کف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع محصول در انواع دیگر پروژه‌های ساختمانی نیز استفاده می‌شود.

انواع چوب صنعت ساختمان

 چوب مهندسی شده سودمند است؛ زیرا برای ساخت این چوب، از ضایعات سایر انواع چوب استفاده می‌شود که این امر می‌تواند به کاهش اثرات زیست محیطی محصولات چوبی در پروژه‌های ساختمانی مسکونی، تجاری و صنعتی، کمک کند.

انواع چوب طبیعی مورد استفاده در صنعت ساختمان

انواع مختلفی از چوب طبیعی وجود دارد که برای هر کدام، ویژگی‌هایی در نظر گرفته شده است. به همین دلیل، در هنگام انتخاب باید بدانید که محصول را برای چه مقصودی خریداری می‌کنید. به‌ عنوان مثال، برخی از چوب‌ها نرم و برخی سخت هستند، بنابراین در هنگام خرید برای دیوارپوش یا کفپوش باید سعی کنید از چوب‌هایی مانند افرا، راش یا … که سخت هستند، استفاده کنید.

1.     چوب افرا

چوب افرا

چوب افرا معروف به افرا شکر یا میپل یکی از چوب‌ها با سختی بالا است که معمولاً از آن برای تولید دیوارپوش، کف‌پوش، تخته‌های چند لایه، مبلمان و … استفاده می‌شود. این نوع چوب در انواع مختلفی تولید می شود که هر یک کاربردی جداگانه دارد.

2.     چوب گردو

چوب گردو

چوب گردو سطح صافی دارد و کار با آن برای پروژه‌های نجاری مانند کنده‌کاری و پروفیل نسبتاً آسان است. بسته به گونه‌ی درخت گردو، چوب آن می‌تواند رنگ های مختلفی داشته باشد. چوب گردو سنگین و ارتجاعی است و آن را به انتخاب مناسبی برای میز ناهار خوری، آلات موسیقی و سایر وسایل تزئینی تبدیل می‌کند.

3.     چوب راش

چوب راش

چوب راش به دلیل رنگ کمرنگی که دارد، برای رنگ‌آمیزی ایده‌آل است. اگرچه چوب راش قوی است، اما به ‌آسانی بریده می شود و وزن آن کم‌تر از سایر چوب‌های سخت است. از آنجایی‌که چوب راش دارای خواص بسیار متنوعی است، اغلب برای کفپوش مناسب بوده و هیزم خوبی هم می‌توان از آن ساخت.

4.     چوب ملچ

چوب ملچ

چوب ملچ از جمله چوب‌های بسیار زیبا است که در درجه‌ی اول در صنایع مرتبط با روکش‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر نیاز به تخته چند لایه دارید، تخته‌های چند لایه‌ی ساخته شده از چوب ملچ می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند. چوب ملچ در دسته چوب‌های نیمه سنگین قرار می‌گیرد و اگر به ‌دنبال یک چوب با خاصیت بالا هستید، چوب ملچ می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

5.     چوب توسکا

چوب توسکا

یکی از سبک‌ترین چوب‌ها، چوب توسکا است. این چوب در برابر ضربه مقاومت چندان بالایی ندارد ولی نرمی آن سبب شده تا در مکان‌هایی که نیاز به انعطاف‌پذیری بالایی دارد، بهترین گزینه باشد. این چوب معمولاً در ساخت لایه‌های وسطی تخته سه لایه یا چند لایه به ‌کار برده ‌شود و از آن می‌توان برای اسکلت مبلمان یا کف‌پوش نیز استفاده کرد. معمولاً بعد از چوب راش، این چوب بیش‌ترین فروش را دارد.

6.     چوب تبریزی

چوب تبریزی

این چوب تقریباً نرم، سبک با زمینه‌ای روشن است که لکه‌های قهوه‌ای یا تیره در آن مشاهده می‌شود. بسیاری از افراد به چوب تبریزی علاقه دارند؛ زیرا کار با آن بسیار آسان است اما از آن جهت که دوام چندان زیادی ندارد، محبوب همگان نیست. در صنعت ساختمان‌سازی از این محصول برای ساخت تیر‌های ساختمانی استفاده می‌شود. از طرفی می‌توان از این چوب در ساخت قفسه، جعبه، کاغذ و ادوات کشاورزی استفاده کرد.

7.     چوب روسی

چوب روسی

اگر سری به بازار چوب بزنید احتمالاً متوجه خواهید شد که هر چوب سفید رنگی که از کشور روسیه وارد شده باشد را چوب روسی می‌نامند. یکی از ویژگی‌های مطرح چوب روسی این است که قابلیت پیچ‌خوری، سنباده‌ زنی و زدن میخ‌ را دارد. با توجه به ویژگی های گفته شده، ممکن است چوب روسی در مواجهه با قارچ‌ها استحکام خود را از دست بدهد. از چوب روسی در صنعت ساختمان‌سازی برای ساخت اسکلت ساختمان استفاده می‌شود.

8.     چوب بلوط

چوب بلوط

بلوط در دو نوع مختلف قرمز و سفید وجود دارد که دارای دانه‌بندی های مختلف و پرداخت منحصر‌به ‌فردی است. این چوب به‌راحتی شکل گرفته و در برابر رطوبت و قارچ دوام بالایی دارد. از چوب بلوط برای ساخت مبلمان، کابینت و قفسه‌ی کتاب استفاده می‌کنند.

9.     چوب ساج

چوب ساج

چوب ساج پرمصرف ترین چوب سخت در صنعت ساخت‌و‌ساز محسوب می شود که دارای ویژگی های متعددی است. رنگ قهوه ای روشن آن، این محصول چوبی را به یک انتخاب زیبا برای سازه‌ها و مبلمان تبدیل کرده است. چوب ساج در برابر تغییرات آب و هوایی و پوسیدگی مقاومت بالایی دارد و به‌راحتی نمی‌سوزد. به همین دلیل، آن را به گزینه‌ای با کیفیت برای ساخت تبدیل کرده است.

10.چوب زبان گنجشک

چوب زبان گنجشک

چوب زبان گنجشک که برخی آن را با نام ون می‌شناسند، بافتی سخت دارد و معمولاً به ‌رنگ سفید یافت می‌شود. در این چوب، رگه‌های بسیاری یافت می‌شود و با توجه به این‌ که تراکم بالایی دارد می‌توان آن را با استفاده از پیچ، اتصال داد. معمولاً از این محصول برای تولید کف‌پوش استفاده می‌شود؛ زیرا علاوه بر زیبایی منحصر‌به‌فرد، در برابر آسیب ناشی از تردد، مقاوم خواهد بود.

11.چوب ماهون

چوب ماهون

چوب ماهون به‌دلیل اندازه‌ی بزرگی که دارد، بسیار مشهور است و آن را به انتخابی محبوب برای مبلمان‌سازی تبدیل کرده است؛ زیرا کیفیت بالایی دارد و برای حکاکی بسیار مناسب است. از آنجایی که چوب ماهون، متورم یا جمع نمی‌شود، نجارها از آن برای بسیاری از پروژه‌های زیر آب نیز استفاده می‌کنند.

12.چوب اش

چوب اش

پیمانکاران معمولاً از اشوود برای ساخت مبلمان، کابینت، کف‌پوش و قالب‌گیری استفاده می‌کنند. این چوب در صنعت ساختمان سازی به‌دلیل استحکام، وزن سبک و رنگ زیبای قهوه ای روشن، بسیار مورد توجه است. چگالی و دانه‌ی آن مشابه چوب بلوط است اما معمولاً هزینه‌ی کم‌تری برای تهیه‌ی آن باید بپردازید.

13.چوب کاج

چوب کاج

چوب کاج دارای رنگ زرد روشن است که می‌توان به‌راحتی آن را برای نیازهای مختلف رنگ‌آمیزی نمود. اگرچه این چوب به‌راحتی در نزدیکی خاک پوسیده می‌شود، اما مقاومت آن در برابر انقباض، متورم شدن و تاب برداشتن موجب شده که از آن برای درها، پنجره‌ها و کف استفاده کنند.

14.چوب صنوبر

چوب صنوبر

چوب صنوبر نوعی چوب نرم است که آن را به یک اولویت محبوب برای پروژه‌های ساختمانی پیشرفته، مانند دکل‌ها، کشتی‌ها و هواپیماها تبدیل کرده است. اگرچه، چوب صنوبر روکشی با کیفیت بالا تولید می‌کند، اما کار با این محصول ممکن است دشوار باشد؛ زیرا بدون نگهداری مناسب، پوسیده می‌شود.

قیمت چوب های ساختمانی

همانطور که مطلع هستید، چوب ها در انواع مختلفی تولید می شوند و هر یک کاربردی جدا در صنایع گوناگون دارند. از این رو، قیمت چوب بسته به کیفیت، نوع چوب، ضخامت و …. متغیر است.

مطالعه بیشتر: قیمت تخته چند لایه

خرید چوب های ساختمانی

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام خرید چوب به عنوان مصالح ساختمانی توجه داشته باشید، کیفیت چوب و نوع استفاده شما از چوب است. به عنوان مثال، اگر می خواهید در یک منطقه مرطوب از چوب استفاده کنید، باید محصولی را انتخاب کنید که ضد آب باشد و دوام بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی داشته باشد. مجموعه ما سال 1394 فعالیت خود را در زمینه‌ی واردات عمده‌ی انواع پلای‌ وود (تخته چندلایی) و چوب‌های سایر صنایع از کشور‌های چین، مالزی، ترکیه و روسیه آغاز کرد. اگر قصد خرید چوب، تیرهای چوبی، قالب بندی چوبی را دارید یا به دنبال استعلام قیمت پلای وود هستید پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر اقدامی با کارشناسان ما تماس گرفته و مشورت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع چوب های ساختمانی و کاربرد هرکدام صحبت کنیم. هرکدام از این چوب ها در جای مناسب خود مورد انتخاب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. چنانچه شما نیز قبلا از هریک از این چوب ها استفاده کرده اید، می‌توانید با در قسمت نظرات آن را وارد کرده تا دیگران نیز با کاربرد های آن آشنا شده و در صورت نیاز، بتوانند اقدام به استفاده از آن ها بکنند. گروه بازرگانی مدحت وود، بزرگ ترین وارد کننده انواع پلای وود های روکش دار و بدون روکش در کشور می‌باشد که توانسته با واردات این محصولات از کشورهای روسیه، فنلاند و … به نامی قابل اعتماد در این حوزه بدل شود و به نیازهای هموطنان گرامی پاسخ داده و به آن ها برای استفاده از انواع چوب کمک بنماید. با توجه به اینکه محصولات مدحت وود از بزرگترین برندهای جهان مانند سوزا و اسمالنسکی داک تامین می‌شود، خرید پلای وود از این مجموعه همراه با به دست آوردن کیفیت بسیار بالا می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *